Thursday 17 July 2014

Kesihatan dan Penjagaan Haiwan Peliharaan

COKLAT ADALAH MANIS TETAPI BOLEH MEMBUNUH HAIWAN PELIHARAAN ANDA[BR]Coklat dan koko mengandungi methylxanthin, theobromin dan kafein yang menjadi racun kalau diberikan secara berlebihan kepada haiwan peliharaan. Yang paling merbahaya ialah ''baking chocolate'' yang mengandungi tujuh hingga sepuluh kali theobromin daripada coklat susu biasa.

steely dan, leo dan, dan fogelberg, dan wheldon crash, dan bull, dan deacon, the dan band, dan cook, dan henderson, dan balan, steely dan peg, dan nguyen, dan wheldon, dan, dan seals, dan brown, dan savage, dan band, dan osman, dan auerbach, dan marino, dino dan, steely dan aja, dan black symphonies, dan hill, dan hardy, dan truong, dan gable, dan cummins, dan sperry, symphonies dan black, dan black, dan and phil, peg steely dan, dan severn, dan green, dan tyminski, dan vs, dirtbag dan, dan henig, dan lags, dan bilzerian, dan dunn, de dana dan, dj dan, dan and blair, dan fogelberg longer, longer dan fogelberg, dan patrick show, dan patrick, dan henderson highlights, dan hartman, dan and serena, dan aykroyd, steely dan fm, dan rather, old dan tucker, dan zanes, dan quayle, dan the man, steely dan bodhisattva, skipper dan, lin dan, steely dan live, dan inosanto, dan and shay, dan seals bop, dan bailey, danisnotonfire, dan marino highlights, dan bull skyrim, steely dan josie, pixel dan, dan mintz, ufc, dan the automator, josie steely dan, leo dan mix, england dan, dan talevski, anderson silva, aja steely dan, dan hawkins, steeley dan, dan howell, serena and dan, gossip girl, cowboy dan, dan barker, dan horn, dan black wonder, dan whitney, dan croll, dan balan freedom, dan quinn, amazingphil, leonardo favio, dan bern, dan tdm, dan fogleberg,
Anjing lebih berkemungkinan untuk diracuni kerana memakan coklat kalau berbanding dengan kucing. Ini mungkin kerana anjing lebih suka rasa manis coklat dan kucing lebih cerewet tentang pemakanan mereka kalau dibandingkan daripada anjing. Hanya sedikit coklat pun boleh memberi kesan sampingan. Kesan-kesan ini termasuk stimulasi kepada sistem saraf, kadar denyutan jantung yang cepat, kelemahan, muntah dan cirit-birit, ketidakamanan, denyutan jantung yang tidak terkawal, terlalu aktif dan berkencing dengan lebih kerap.

Tanda-tanda ini muncul selepas 4 hingga 5 jam selepas pencernaaan. Tanda-tanda yang lebih serius ialah kejutan badan, sawan dan kematian. Tanda klinikal mungkin tidak muncul selepas beberapa jam selepas pencernaan dan pemulihan selengkapnya selepas perubatan mungkin akan mengambil masa beberapa hari.  Kajian keracunan menunjukkan bahawa berbanding dengan haiwan lain, anjing lebih sensitif kepada theobromin. Ini adalah kerana mereka mempunyai kadar metabolik yang rendah dan ini menyebabkan theobromin berada dalam saluran darah untuk jangka masa yang lebih panjang. Selepas satu dos, tempoh masa hidup seekor anjing yang dewasa ialah 17 jam kalau dibandingkan dengan 6 jam masa hidup seorang manusia. Ini mungkin juga berlaku kalau berlaku kepada kucing.

Kalau diberikan peluang, kebanyakan haiwan peliharaan lebih berkemungkinan untuk makan coklat secara berlebihan. Untuk sebab ini, semua makanan yang mengandungi coklat harus disimpan di tempat yang tidak dapat dicapai oleh haiwan peliharaan mereka. Sekiranya haiwan peliharaan mereka termakan coklat secara tidak sengaja, maka mereka mesti membawa haiwan mereka untuk dirawat oleh doktor haiwan.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/