Friday 18 July 2014

Tambahan Vitamin dan Mineral, Perlukah?

steely dan, leo dan, vitamin string quartet, graduation vitamin c, vitamin c graduation, dan fogelberg, vitamin c, dan wheldon crash, dan bull, the dan band, dan deacon, dan cook, dan henderson, chevelle vitamin r, dan balan, steely dan peg, dan wheldon, dan nguyen, dan seals, dan, dan brown, dan savage, dan osman, dan band, dan auerbach, dan marino, dino dan, steely dan aja, dan black symphonies, dan hill, dan cummins, dan hardy, dan truong, dan sperry, symphonies dan black, dan gable, dan black, dan and phil, vitamin water commercial, peg steely dan, dan vs, dan severn, dan green, dan tyminski, dirtbag dan, vitamin r, dan henig, dan bilzerian, dan lags, dan dunn, de dana dan, dj dan, dan and blair, longer dan fogelberg, dan fogelberg longer, dan henderson highlights, dan patrick show, dan rather, dan zanes, dan patrick, vitamin r chevelle, steely dan fm, old dan tucker, dan aykroyd, dan quayle, dan and serena, vitamin c smile, dan hartman, dan the man, danisnotonfire, dan inosanto, steely dan live, vitamin club, steely dan josie, lin dan, dan bailey, dan bull skyrim, dan seals bop, dan and shay, skipper dan, dan marino highlights, pixel dan, steely dan bodhisattva, ufc, dan mintz, josie steely dan, dan castellaneta, leo dan mix, dan the automator, england dan, chevelle, vitamin d, dan talevski, dan hawkins, aja steely dan, cowboy dan, anderson silva, dan barker, dan howell, steeley dan,
Vitamin dan mineral sangat penting agar kita tetap sihat dan boleh melakukan aktiviti sehari-hari. Mereka menyokong daya tahan tubuh dalam melawan penyakit serta membantu pertumbuhan dan pembaikan sel-sel tubuh. Ada banyak jenis vitamin. Sebahagian vitamin, yang disebut vitamin penting, tidak boleh disintesis oleh tubuh sehingga kita perlu mendapatkannya dari makanan. Beberapa vitamin lain dianggap "tidak penting" atau non-esensial kerana tubuh anda mampu membentuk dari nutrisi. "Tidak penting" di sini bermakna anda tidak perlu mendapatkannya dari makanan. Secara teknikal vitamin-vitamin itu tetaplah penting.

Menurut US National Library of Medicine, sekurang-kurangnya ada 13 vitamin penting , yang terdiri dari: Vitamin A (retinol), Vitamin B1 (tiamin), Vitamin B2 (riboflavin), Vitamin B3 (niasin / nikotinamida), Vitamin B5 (asid pantotenat), vitamin B6 (pyridoxine), Biotin, Vitamin B11 (asid folik), Vitamin B12 (sianokoblamin), Vitamin C (asid askorbik), Vitamin D (colecalciferol), Vitamin E (tokoferol), Vitamin K (fitomenadion). Beberapa vitamin tersebut juga boleh disintesis oleh tubuh. Vitamin D, yang penting untuk penyerapan kalsium dan penyelenggaraan rangkaian tulang , disintesis oleh sel-sel kulit melalui pendedahan radiasi ultraviolet B dari sinar matahari. Biotin adalah jenis vitamin yang unik kerana sebenarnya disintesis oleh bakteria pencernaan atau flora usus anda. Flora usus biasanya menghasilkan cukup biotin untuk tubuh anda. Mineral tidak boleh dicipta oleh tubuh anda, sehingga perlu didapatkan dari makanan. Seperti halnya vitamin, mineral sangat penting untuk perkembangan dan pemeliharaan tubuh. Berikut adalah mineral yang penting bagi setiap orang: Kalsium, Klorin, Fosforus, Kalium, Magnesium, Sodium, Khrom, Fluorin, Besi, Iodin, Tembaga, Mangan, Molibdenum, Selenium, dan Seng.

Apakah anda perlu makanan tambahan?

Banyak orang memilih untuk mengambil makanan tambahan, tetapi sebenarnya anda tidak perlu tambahan vitamin dan mineral bila makanan anda sihat dan berbeza-beza. Untuk itu, sediakanlah buah dan sayur-sayuran yang cukup dan berbeza dalam makanan anda. Perlu diketahui bahawa beberapa vitamin boleh rosak bila sayuran dimasak. Cuba untuk tidak memasak sayur-sayuran terlalu matang atau sesekali memakannya secara mentah (sebagai lalapan). Jika anda menginginkan tambahan vitamin dan mineral, ambillah secukupnya. Kecuali untuk jenis vitamin larut air yang akan dikeluarkan melalui kencing bila berlebihan, kelebihan dos vitamin boleh berbahaya bagi tubuh anda.

Bila anda termasuk dalam kumpulan orang dalam situasi berikut, makanan tambahan vitamin dan mineral mungkin diperlukan:
  • Selama atau setelah sakit. Jika anda sakit atau baru sembuh dari sakit, vitamin tambahan boleh mempercepatkan kepulihan anda. Vitamin dari buah-buahan dan sayur-sayuran tetaplah yang terbaik, tapi kadang-kadang doktor mengesyorkan vitamin tambahan sebagai tambahan. Doktor juga boleh mengesyorkan makanan tambahan jika anda mempunyai keadaan perubatan tertentu. Sebagai contoh, anda mungkin akan ditetapkan tambahan zat besi untuk merawat anemia kekurangan zat besi.
  • Kehamilan dan menyusui. Bagi wanita yang ingin hamil hingga 12 minggu kehamilan, disyorkan untuk mengambil makanan tambahan asid folik. Kekurangan asid folik boleh meningkatkan risiko kecacatan tiub saraf seperti spina bifida pada janin. Asid folik boleh didapati secara bebas di farmasi dan kedai ubat. Selama menyusui, disyorkan untuk mengambil tambahan vitamin lain, terutama vitamin D.
  • Lanjut usia. Para lanjut usia boleh mendapatkan keuntungan dari tambahan vitamin D untuk memerangi osteoporosis. Jumlah keperluannya berbeza-beza pada setiap orang. Tanyakan kepada doktor dan ahli farmasi anda untuk mendapatkan cadangan yang terbaik untuk anda.
Selain kelompok di atas, para atlet, perokok, mereka yang sedang menjalani diet, dan anak-anak berusia enam bulan hingga lima tahun yang tidak makan makanan yang berbeza-beza, juga mungkin memerlukan tambahan.

sumber dari : http://majalahkesehatan.com/