Thursday 10 October 2013

Probiotik: Bakteria Yang Baik Untuk Anda

nutritional supplements for healths - Probiotik Bakteria Yang Baik Untuk anda
Probiotik adalah organisma seperti bakteria atau yis yang dipercayai baik untuk kesihatan. Ia boleh didapati dalam makanan tambahan dan makanan. Idea untuk mengambil bakteria hidup atau yis mungkin kelihatan aneh pada mulanya. Lagipun, kita mengambil antibiotik untuk melawan bakteria. Tetapi badan kita secara semula jadi penuh dengan organisma tersebut.

Sistem pencernaan adalah rumah kepada lebih daripada 500 jenis bakteria. Ia membantu menjaga usus yang sihat dan membantu dalam mencerna makanan. Ia juga dipercayai membantu sistem imun.
Bukti mengenai manfaat probiotik semakin bertambah. Kajian menunjukkan bahawa penawar semula jadi ini, yang mengandungi mikrob berfaedah, boleh membantu mencegah atau merawat beberapa masalah penghadaman. Ia juga boleh membantu mengawal sistem imun. Ia juga mungkin boleh melindungi daripada jangkitan pernafasan biasa.

Probiotik datang dalam pelbagai bentuk, termasuk makanan seperti yogurt, kapsul, serbuk, dan cecair. Terdapat pelbagai makanan dan makanan tambahan yang mengandungi satu atau lebih daripada berpuluh-puluh organisma probiotik yang berbeza. Setiap daripadanya dipercayai mempunyai manfaat tersendiri.

Bagaimana Probiotik Berfungsi?

Penyelidik percaya bahawa beberapa gangguan pencernaan berlaku apabila baki bakteria baik dalam usus terganggu. Ini boleh berlaku selepas jangkitan atau selepas mengambil antibiotik. Masalah usus juga boleh timbul apabila lapisan usus rosak. Mengambil probiotik boleh membantu.

“Probiotik boleh meningkatkan fungsi usus dan mengekalkan integriti lapisan usus,” kata Dr. Stefano Guandalini, profesor pediatrik dan gastroenterologi daripada Pusat Perubatan, Universiti Chicago, USA. Organisma mesra ini juga boleh membantu dalam menentang bakteria yang menyebabkan cirit-birit.

Probiotik dan Sistem Imun

Terdapat juga bukti bahawa probiotik membantu mengekalkan sistem imun yang kuat. “Dalam masyarakat yang mempunyai tahap kebersihan yang sangat baik, kita telah melihat peningkatan mendadak dalam penyakit autoimun dan alahan,” Dr. Guandalini memberitahu WebMD. “Ianya mungkin disebabkan sistem imun tidak begitu dicabar oleh organisma patogenik. Memperkenalkan bakteria dalam bentuk probiotik dipercayai boleh mencabar sistem imun dalam cara yang sihat.”

Peringatan Mengenai Probiotik

Biasanya, ia adalah selamat untuk mengambil probiotik dan hanya menyebabkan sedikit kesan sampingan. “Ramai orang daripada pelbagai budaya di seluruh dunia telah memakan yogurt, keju, dan makanan lain yang mengandungi kultur hidup selama berabad-abad,” kata Dr. Martin Floch, seorang profesor gastroenterologi di Yale University, penulis bersama Probiotik: Panduan Klinikal.

Namun, probiotik mungkin berbahaya bagi mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah atau penyakit yang serius. Satu kajian mendapati bahawa pesakit dengan pankreas yang teruk, yang telah diberi probiotik, mempunyai risiko kematian yang lebih tinggi.
Sumber: WebMD.Com