Tuesday 6 May 2014

Atasi bibir kering dengan bahan semulajadi

Bibir kering adalah satu masalah biasa dihadapi oleh setiap lapisan masyarakat tanpa mengira jantina mahupun umur. Adakalanya ia menyakitkan dan juga kelihatan tidak cantik.

Terdapat banyak produk yang boleh digunakan bagi merawat bibir kering, tetapi anda boleh menjimatkan wang dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi yang mudah didapati di rumah anda sendiri.

GULA

Lakukan pengelupasan sel mati bibir kering anda agar ia akan mengembalikan kelembutan semulajadi bibir anda dengan pantas. Campurkan dua sudu gula dan satu sudu madu, letakkan pada bibir anda dan biarkan selama beberapa minit. Gosokkan bibir anda menggunakan jari bagi menyingkirkan sel mati, kemudian bersihkan dengan air suam.

MADU

Madu adalah pelembap semulajadi yang mempunyai antibakteria dan membantu untuk merawat bibir kering dengan pantas. Sapukan madu asli pada bibir anda beberapa kali sehari. Anda juga boleh lakukan pes dengan mencampurkan madu dan glycerin, kemudian letakkan pada bibir anda sebelum tidur.

KELOPAK ROS

Kelopak bunga ros boleh membantu untuk mengekalkan kelembapan bibir anda serta warnanya. Basuhkan segenggam kelopak ros menggunakan air. Rendamkan dalam susu selama beberapa jam. Hancurkan kelopak ros tersebut sehingga ia menjadi pes. Sapukan ia pada bibir kering anda sebanyak dua atau tiga kali sehari dan setiap malam sebelum tidur.

MINYAK KELAPA

Minyak kelapa adalah pelembap semulajadi, membantu untuk merawat bibir kering yang diakibatkan oleh cuaca sejuk atau panas. Letakkan minyak kelapa selama beberapa kali sehari untuk kekal lembap. Anda juga boleh gunakan minyak zaitun atau minyak biji sawi.

KRIM SUSU

Krim susu yang kaya dengan lemak adalah pelembap bibir semulajadi yang terbaik. Sapukan krim susu segar pada bibir anda dan biarkan selama sepuluh minit, kemudian bersihkan bibir anda dengan menggunakan kapas yang telah direndam dalam air suam. Amalkan rawatan ini setiap hari agar bibir anda pulih dengan pantas.

GEL LIDAH BUAYA

Kebaikan lidah buaya dalam rawatan bibir kering sememangnya diketahui. Letakkan sedikit gel lidah buaya pada bibir anda setiap hari dan ia akan membantu melegakan kesakitan dan melegakan kesakitan. Lidah buaya mungkin mempunyai rasa yang kurang menyenangkan, tetapi kebaikannya sememangnya berbaloi.

TIMUN

Salah satu bahan semulajadi dan mudah bagi rawatan bibir kering. Sapukan timun yang dihiris halus pada bibir anda agar jusnya kena pada setiap bahagian. Biarkan selama 15 hingga 20 minit, kemudian basuhkan dengan air. Lakukan beberapa kali sehari.

JELI PETROLEUM

Letakkan jeli petroleum pada bibir anda beberapa kali sehari agar ia dilindungi. Sapukan sebelum tidur agar bibir anda kekal lembap pada waktu malam. Anda juga boleh letakkan sedikit madu pada bibir anda, biarkan beberapa saat dan kemudian sapukan jeli petroleum. Biarkan selama beberapa minit dan basuhkan menggunakan kapas yang dibasahkan dengan air. Lakukan dua kali sehari.

AIR

Pengambilan air yang cukup boleh membantu rawatan bibir kering. Penting untuk anda minum air suam yang banyak agar badan anda kekal hidrasi. Selain daripada itu, air juga mampu membuang toksin dalam badan anda.

sumber dari : https://my.entertainment.yahoo.com/