Monday 5 May 2014

Makanan yang Berdampak pada Kanser Payudara

Kajian terbaru menunjukkan bahawa pilihan makanan tidak mempengaruhi risiko kanser payudara. Makanan berikut telah terbukti berdampak pada risiko kanser payudara.

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang tinggi karotenoid. Darah rendah daripada karotenoid berkaitan dengan risiko tinggi kanser payudara. Makan bayam yang kaya akan betakaroten dan lutein, lebih dari dua kali seminggu dikaitkan dengan tahap yang lebih rendah daripada kanser payudara. Brokoli yang kaya akan sulforaphane, bahan kimia yang dalam kajian makmal dijumpai mengganggu pertumbuhan sel kanser payudara.

Makanan yang kaya lignan juga boleh membantu mencegah kanser payudara. Makanan yang kaya lignan termasuk biji rami dan biji-bijian. Sebuah kajian 2005 mendapati bahawa wanita dengan kanser payudara yang mengambil dua sudu makan ground flaxseed setiap hari melambatkan laju pertumbuhan sel kanser.

Rendah atau sifar pengambilan alkohol menurunkan risiko. Wanita yang mempunyai lebih dari dua minuman sehari meningkatkan risiko kanser payudara invasif sebanyak 43 peratus.

Kurangkan pengambilan lemak menjadi kurang daripada 40 peratus daripada makanan sehari-hari. Postmenopause wanita yang mengkonsumsi rata-rata 40 peratus lemak meningkatkan risiko kanser payudara mereka 11 peratus berbanding dengan perempuan yang diet termasuk 20 peratus lemak.

Melambatkan pertumbuhan sel tumor dengan bawang putih. Para saintis mendapati bahawa sebatian sulfur dan lain-lain alil dalam bawang putih melambatkan pertumbuhan sel tumor.

Makan makanan laut, seperti salmon atau kerang setiap hari dan anda mengurangkan risiko anda minimal 26 peratus.

Konsumsi kedelai untuk isoflavon yang melindungi sel-sel payudara dari kesan berbahaya dari estrogen.

Tambah almond, merupakan sumber besar lemak tak jenuh tunggal, untuk diet anda. Pengajian mendapati bahawa wanita yang mengambil lemak tak jenuh tunggal mungkin mempunyai risiko lebih rendah terkena kanser payudara berbanding mereka yang makan jenis lain dari lemak.

Konsumsi teh hijau setiap hari. Teh hijau merupakan sumber yang sangat baik catechin, yang merupakan antioksidan yang berpotensi. Kajian telah mendapati bahawa wanita yang minum teh hijau setiap hari kurang cenderung untuk mengembangkan kanser payudara.

Gunakan minyak zaitun yang tinggi lemak tak jenuh tunggal, hydroxytyrosol, dan oleuropein. Para saintis mendapati bahawa asid oleik dalam minyak zaitun mengurangkan kadar protein yang dihasilkan oleh salah satu gen yang diketahui menyebabkan kanser payudara.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/
oleh: infotech25