Thursday 17 April 2014

Faktor penyebab kanser / barah payudara

Faktor penyebab kanser / barah payudara

Menurut Moningkey dan Kodim, penyebab spesifik kanser payudara masih belum diketahui, tetapi terdapat banyak faktor yang dijangka mempunyai pengaruh terhadap berlakunya kanser payudara di antaranya:
  1. Faktor pembiakan: Ciri-ciri reproduktif yang berkaitan dengan risiko terjadinya kanser payudara adalah nuliparitas, menarche pada umur muda, menopause pada umur lebih tua, dan kehamilan pertama pada umur tua. Risiko utama kanser payudara adalah bertambahnya umur. Dianggarkan, tempoh antara terjadinya haid pertama dengan umur saat kehamilan pertama merupakan window of initiation perkembangan kanser payudara. Secara anatomi dan fungsi, payudara akan mengalami atrofi dengan bertambahnya umur. Kurang dari 25% kanser payudara berlaku pada masa sebelum menopause sehingga diperkirakan awal terjadinya tumor terjadi jauh sebelum berlakunya perubahan klinikal.
  2. Penggunaan hormon: Hormon estrogen berkaitan dengan terjadinya kanser payudara. Laporan dari Harvard School of Public Health menyatakan bahawa terdapat peningkatan kanser payudara yang signifikan pada para pengguna terapi estrogen replacement. Suatu metaanalisis menyatakan bahawa walaupun tidak terdapat risiko kanser payudara pada pengguna kontrasepsi oral, wanita yang menggunakan ubat ini untuk masa yang lama mempunyai risiko tinggi untuk mengalami kanser payudara sebelum menopaus. Sel-sel yang sensitif terhadap rangsangan hormon mungkin mengalami perubahan degenerasi jinak atau menjadi ganas.
  3. Penyakit fibrokistik: Pada wanita dengan adenosis, fibroadenoma, dan fibrosis, tidak ada peningkatan risiko terjadinya kanser payudara. Pada hiperplasis dan papiloma, risiko sedikit meningkat 1.5 hingga 2 kali. Sedangkan pada hiperplasia atipik, risiko meningkat hingga 5 kali.
  4. Obesiti: Terdapat hubungan yang positif antara berat badan dan bentuk tubuh dengan kanser payudara pada wanita pasca menopaus. Variasi terhadap kekerapan kanser ini di negara-negara Barat dan bukan Barat dan perubahan kekerapan sesudah penghijrahan menunjukkan bahawa terdapat pengaruh diet terhadap berlakunya keganasan ini.
  5. Pengambilan lemak: Pengambilan lemak dianggarkan sebagai suatu faktor risiko terjadinya kanser payudara. Willet dkk. melakukan kajian prospektif selama 8 tahun tentang pengambilan lemak dan serat dalam hubungannya dengan risiko kanser payudara pada wanita umur 34 hingga 59 tahun.
  6. Radiasi: Pendedahan dengan radiasi pengionan selama atau selepas akil baligh meningkatkan terjadinya risiko kanser payudara. Dari beberapa kajian yang dilakukan disimpulkan bahawa risiko kanser radiasi berkaitan secara linier dengan dosis dan umur apabila berlakunya pendedahan.
  7. Riwayat keluarga dan faktor genetik: Riwayat keluarga merupakan komponen yang penting dalam sejarah pesakit yang akan dilaksanakan skrining untuk kanser payudara. Terdapat peningkatan risiko keganasan pada wanita yang keluarganya menderita kanser payudara. Pada kajian genetik didapati bahawa kanser payudara berkaitan dengan gen tertentu. Apabila terdapat BRCA 1, iaitu suatu gen kerentanan terhadap kanser payudara, kebarangkalian untuk terjadi kanser payudara sebanyak 60% pada umur 50 tahun dan sebanyak 85% pada umur 70 tahun. Faktor Usia sangat berpengaruh -> sekitar 60% kanser payudara berlaku di usia 60 tahun. Risiko terbesar usia 75 tahun
Faktor Genetik

Kanser peyudara boleh terjadi kerana adanya beberapa faktor genetik yang diturunkan daripada ibu bapa kepada anaknya. Faktor genetik yang dimaksudkan adalah adanya mutasi pada beberapa gen yang berperanan penting dalam pembentukan kanser payudara gen yang dimaksudkan adalah beberapa gen yang bersifat onkogen dan gen yang bersifat mensupresi tumor.

Gen pensupresi tumor yang berperanan penting dalam pembentukan kanser payudara diantaranya adalah gen BRCA1 dan gen BRCA2.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/