Friday 18 April 2014

Kebaikan kopi dan kelebihannya

Kajian telah mendapati bahawa kopi menawarkan satu senarai panjang potensimanfaat kesihatan, termasuk kemungkinan mengurangkan risiko penyakit kencingmanis, penyakit jantung, penyakit Parkinson, sirosis hati dan juga Alzheimer.

Mengapa? Jawapan yang mungkin wujud dalam tentera antioksidan di dalam.

"Ramai orang tidak sedar bahawa kopi adalah sumber terbesar antioksidan dalam diet mereka," kata Dr. Donald Hensrud, kerusi perubatan pencegahan, pekerjaan danaeroangkasa di Klinik Mayo di Rochester, Minnesota.

Penyelidikan

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kopi adalah baik untuk jantung. Kajian Kesihatan Wanita Iowa, satu kajian yang berterusan Mei 2011, diikuti 27.000 wanita dari usia 55 hingga 69. Penyelidik di Universiti Minnesota telah ditemui dalam kajian itu bahawa wanita yang minum 1-3 cawan kopi sehari mengurangkan risiko penyakit jantung sebanyak 24 peratus berbanding dengan orang-orang yang menahan diri dari minum kopi.

Dalam satu kajian yang dijalankan di Universiti Autonomi Sepanyol Madrid, penyelidik dikesan 129,000 lelaki dan wanita lebih 20 tahun dan mendapati bahawa peserta kajian yang mengamalkan beberapa cawan kopi sehari adalah kurang cenderung untuk meninggal dunia akibat penyakit jantung daripada orang-orang yang minum tiada. Di kalangan wanita yang mengambil bahagian dalam kajian itu, mereka yang minum 4-5 cawan sehari adalah 34 peratus kurang cenderung untuk meninggal dunia akibat penyakit jantung daripada wanita-wanita yang tidak minum kopi. Lelaki yang minum 5 cawan adalah 44 peratus kurang cenderung untuk meninggal dunia akibat penyakit jantung berbanding lelaki yang minum kopi tidak.

Penting yang jelas yang lebih luas, bagaimanapun, merupakan penurunan melungkungi dalam kadar kematian peserta minum kopi.

Menurut satu artikel yang diterbitkan oleh NewScientist.com, penyelidik berkata bahawa kumpulan yang sama wanita minum kopi mengalami 26 peratus kurang kematian akibat apa-apa sebab dalam tempoh kajian dan bahawa di kalangan kumpulan yang sama lelaki minum kopi terdapat 35 peratus kurang kematian dari apa-apa sebab.

Laporan kesimpulan kajian itu muncul semasa musim panas 2008. Pada masa itu, Ester Lopez-Garcia, epidemiologi di Autonomi Universiti dan pemimpin kajian, amaran terhadap bertindak ke atas penemuan sehingga kajian tambahan telah dijalankan.

Penyelidik masih cuba untuk menentukan dengan tepat mengapa kopi mungkin bermanfaat, tetapi ternyata bahawa Antioksidan boleh menyekat keradangan dan menghadkan kerosakan sel, di mana kedua-duanya dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular, yang dicatatkan Hensrud.

Antioksidan dalam kopi yang dikenali sebagai polifenol dan juga dijumpai dalam buah-buahan, sayur-sayuran, wain, merah dan coklat. Satu kajian 2005 mendapati bahawa Amerika mendapatkan lebih banyak antioksidan dari kopi berbanding dengan mana-mana sumber lain.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/