Thursday 23 October 2014

2000 Langkah Sehari Kurangkan Risiko Stroke dan Serangan Jantung

Anda yang mempunyai gangguan toleransi glukosa ( impaired glucose tolerance / IGT) dapat mengurangkan risiko serangan jantung atau stroke dengan hanya menambah berjalan 2,000 langkah per hari, demikian kesimpulan sebuah kajian terkini.

Penyelidikan tersebut melibatkan data lebih dari 9.300 orang dewasa dengan gangguan toleransi glukosa. Sebagaimana diketahui, IGT adalah keadaan di mana tubuh tidak lagi cukup cepat untuk menurunkan kadar gula darah yang tinggi di bawah kawalan, yang merupakan langkah awal diabetes dan penyakit kardiovaskular.

"Beberapa kajian telah menunjukkan manfaat bekerja fizikal pada pesakit gangguan toleransi glukosa," kata pemimpin kajian Thomas Yates dari University of Leicester. Namun, ini adalah kajian pertama yang menganalisis seberapa banyak gerakan yang diperlukan untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.
Semua peserta kajian menerima "program pengubahsuaian gaya hidup" yang mendorong mereka untuk menurunkan berat badan, makan lebih sedikit lemak dan bersenam secara teratur. Masing-masing mereka juga menerima sebuah alat pengukur langkah, yang mencatat seberapa banyak langkah mereka berjalan setiap hari, baik pada awal percubaan dan 12 bulan kemudian.

Kesan 2000 langkah

Rata-rata, para peserta diikuti selama enam tahun. Selama tempoh ini, ada 531 peserta yang mengalami komplikasi kardiovaskular yang serius seperti strok atau serangan jantung. Sukarelawan yang menambah 2,000 langkah pada jadual aktiviti harian (kira-kira 20 minit berjalan moderat) mengurangkan risiko kardiovaskular sebanyak lapan peratus pada saat kajian berakhir. Peserta yang berjalan 4000 langkah lebih jauh per hari dari sebelumnya mengurangkan risiko sebanyak 16 peratus. Mereka yang menambah 10.000 langkah per hari menurunkan risiko sebanyak 40 peratus. Faktor risiko tambahan seperti berat badan, umur, tabiat merokok dan ubat-ubatan dimasukkan para penyelidik dalam perhitungan mereka.

"Penemuan kami menegaskan kembali bahawa perubahan sederhana dalam aktiviti fizikal, seperti meningkatkan jumlah langkah, menurunkan risiko stroke dan serangan jantung secara besar," tegas Yates.

Jumlah pesakit meningkat

Penyelidikan yang diterbitkan dalam The Lancet tersebut mengatakan bahawa IGT mempengaruhi sekitar 344 juta orang, atau 7.9 peratus dari populasi orang dewasa di seluruh dunia. Dianggarkan jumlah tersebut akan meningkat menjadi 472 juta (8.4 peratus) pada tahun 2030.

--------
Sumber: Dr Thomas Yates et al, "Persatuan antara perubahan dalam aktiviti ambulatori harian dan kejadian kardiovaskular pada orang dengan gangguan toleransi glukosa (percubaan NAVIGATOR): analisis kohort", The Lancet, 20 Disember 2013.

sumber : http://majalahkesehatan.com/
Ditulis oleh dr Salma