Sunday 19 October 2014

Rahsia Sihat dengan AcroYoga

Di zaman sekarang ini sukan sudah menjadi trend gaya hidup, semakin banyak orang di bandar yang menyedari pentingnya sukan bagi kesihatan. Baru-baru ini sukan yang cukup ramai dibicarakan di Indonesia adalah AcroYoga, latihan fizikal yang menggabungkan yoga dan akrobat.

Walaupun berasal dari India, sekolah AcroYoga pertama ditubuhkan di Kanada pada tahun 1980. AcroYoga semakin dikenali di tanah air selepas pelakon-pelakon seperti Olla Ramlan, Chelsea Olivia, Lefthanded, Pevita Pearce, Luna Maya, dan lain-lain mengikutinya dan menyebar foto-foto mereka di akaun instagram. Foto-foto latihan mereka sangat menarik kerana gerakan-gerakan AcroYoga cukup sukar dilakukan.

Manfaat AcroYoga

AcroYoga dapat memberikan manfaat kesihatan fizikal dan mental dengan meningkatkan kepekatan, meringankan stres, melatih keberanian, membentuk tulang, mengharmonikan hubungan, dan membakar banyak kalori. AcroYoga boleh membuat kita berpeluh sangat banyak kerana seluruh otot dari badan hingga jari-jari tangan ikut bekerja. Namun, gerakan-gerakan AcroYoga memerlukan tenaga dan otot yang lebih kuat daripada latihan yoga tradisional sehingga boleh mengakibatkan kecederaan yang lebih besar.

Masa Latihan

Latihan AcroYoga umumnya dilakukan selama 60 minit yang terbahagi menjadi dua sesi. Empat puluh minit pertama bermula dengan yoga, latihan yoga diperlukan untuk mengaktifkan otot tangan, perut dan kaki. Setelah suhu badan menjadi lebih hangat kerana gerakan yoga, barulah badan siap untuk melakukan acro yang lebih sukar dalam dua puluh minit berikutnya.

Gerakan-gerakan yang mudah dan mendasar yang harus dapat dikuasai bila anda berminat mengikuti AcroYoga adalah:
  1. Birdy. Birdy adalah gerakan yang seakan-akan melayang diatas udara seperti burung dengan meluruskan badan di atas telapak kaki pasangan, tetapi kedua-dua tangan masih bertumpu kepada pasangan. Gerakan ini juga berfungsi untuk melatih nafas dengan baik.
  2. Free Bird. Gerakan Free bird menyerupai gerakan Birdy tetapi kedua tangan lurus dan tidak boleh bertumpu pada pasangan.
  3. Boat Pose. Boat pose adalah pergerakan di mana anda harus menjaga keseimbangan, hanya perut sahaja yang bertumpu pada kaki pasangan. Kedua tangan berpegangan pada kedua kaki anda membentuk seperti perahu. Gaya ini memerlukan kelenturan tangan, kaki, dan perut.
  4. Flying Camel. Ketiga gerakan tadi adalah gerakan asas yang wajib dilakukan saat permulaan AcroYoga. Kemudian boleh dilanjutkan dengan gerakan lain, iaitu gerakan flying Camel. Gerakan ini dilakukan dengan berbaring menghadap ke bumbung. Kedudukan telapak kaki pasangan tepat di bawah punggung anda. Tubuh membentuk gerbang seperti punuk unta dan kedua kaki lurus ke bawah dipegang oleh pasangan.  
Latihan AcroYoga ini memerlukan percaya diri dan kepercayaan yang kuat terhadap pasangan. Gerakan AcroYoga ini juga harus memfokuskan kenalan mata dengan pasangan.
image source: acroyoga.org
----------
Mengenai penulis:
Stephanie Clorinda S adalah mahasiswi Design Interior Universiti Kristian Petra, Johor Bahru. Tulisan ini bertujuan untuk memberi edukasi kepada para pembaca mengenai AcroYoga sebagai salah satu bentuk sukan yang boleh dinikmati dengan cara baru dan menyenangkan.

sumber : http://majalahkesehatan.com/