Wednesday 22 October 2014

Hidup Sihat dengan Aromaterapi

Lilin sering digunakan sebagai alat penerangan yang membina suasana romantis dan hangat seperti pada candlelight dinner , namun seiring dengan perkembangan zaman, lilin untuk aromaterapi kini banyak ditemui di pasaran. Lilin aromaterapi tidak hanya mengeluarkan bau wangi tetapi aroma minyak esentialnya memberikan kesan menyembuhkan dan menenangkan. Lilin aromaterapi yang ada di pasaran dikemas dengan berbagai bentuk dan warna yang cantik sehingga menarik perhatian para pengunjung.
Kebanyakan dari kita pasti mengetahui manfaat lilin aromaterapi untuk membina suasana rileks di bilik tidur, namun sebenarnya setiap aroma lilin mempunyai manfaat yang berbeza-beza. Mari kita kenali manfaat setiap aroma terhadap kesihatan kita:
  1. Vanilla: Aroma yang paling banyak digemari oleh masyarakat ini mempunyai banyak manfaat iaitu untuk meningkatkan fungsi otak, sebagai anti keradangan, mengawal / meningkatkan kesihatan sistem saraf di otak, menyembuhkan stres / kemurungan, bahkan untuk meredakan mual saat hamil
  2. Jasmine: Aroma romantisnya untuk penjanaan ghairah cinta, menghilangkan kesedihan, kemurungan, merawat mati pucuk, sakit haid, radang membran mukus, dan menenangkan fikiran
  3. Lavender:  Memudahkan tidur, meredakan kegelisahan, mengatasi kemurungan, mengurangkan ketegangan.
  4. Pepermin: Mengatasi mual, muntah, radang tekak, hidung tersumbat, sakit otot, sakit kepala, dan masalah pencernaan.
  5. Eucalyptus (kayu putih):   Melegakan pernafasan, meringankan masalah hidung sensitif, bronkitis, asma, batuk, selsema, demam, dan flu.
  6. Chammomile:  Menenangkan dan menghilangkan tekanan serta menyenyakkan tidur
  7. Sandalwood (kayu cendana) : Meredakan stress dan memberi kesan menenangkan, anti-kemurungan dan menghilangkan insomnia.
  8. Rose (mawar): Aroma femininnya menenangkan rasa marah, kesedihan, kemurungan dan tekanan, menyeimbangkan hormon wanita dan merawat luka emosi.
  9. Green tea (teh hijau) : Aroma yang sejuk memberi kesan penyegaran dan kelonggaran pada tubuh. Sama seperti lavender dan sandalwood , wewangian green tea juga memberi perasaan tenang pada fikiran.
  10. Lemon:  Mengurangkan tekanan dan anti kemurungan, meningkatkan mood dan melegakan fikiran serta memberi perasaan segar.
Intinya semua aromaterapi yang dihidu akan diterima saraf dan diteruskan ke otak untuk memberikan manfaat bagi tubuh kita. Jadi kenapa tidak memanfaatkan lilin aromaterapi untuk kesihatan kita?
Sorce Gambar: www.zoella.co.uk
----------
Mengenai penulis: Steffi Julia  adalah mahasiswi Univesitas kristen Petra jurusan reka bentuk dalaman untuk program kajian S1. Artikel ini ditulis membantu pembaca mengenali manfaat aromaterapi pada kesihatan tubuh dan keseimbangan fikiran.
 
sumber : http://majalahkesehatan.com/