Tuesday 21 October 2014

Madu Bermanfaat Mengatasi Pertahanan Antibiotik

Madu telah lama dikenal sebagai makanan yang menyehatkan. Bahkan, Allah SWT menyatakan di dalam Al Quran bahwa madu mengandung obat bagi manusia (Q.S. An-Nahl ayat 69).

Ketika anda terkena batuk, selsema atau sakit tekak, anda boleh mengubatinya dengan madu. Selain rasanya enak, madu membantu menguatkan daya tahan tubuh dan bertindak sebagai antibiotik. Sifat antibakteria dari madu membolehkan lebah untuk menyimpan madu di alam terbuka dalam waktu lama tanpa membusuk.

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa madu mungkin juga dapat mengatasi rintangan antibiotik. Rintangan antibiotik adalah keadaan yang terjadi apabila bakteria secara beransur-ansur semakin kebal terhadap ubat yang sebelumnya membunuh mereka. Hal itu terjadi kerana penggunaan antibiotik yang tidak tepat atau berhenti sebelum waktunya (putus ubat). Rintangan antibiotik membuat kita harus meminum ubat antibiotik alternatif yang biasanya lebih mahal dan mungkin mempunyai lebih banyak kesan sampingan.

Keunggulan madu sebagai antibiotik

Kajian yang dipimpin oleh Susan M. Meschwitz dari Salve Regina University di Newport, Amerika Syarikat, mendapati bahawa madu mempunyai banyak kelebihan berbanding ubat-ubatan antibiotik.

"Keunikan madu terletak pada kemampuannya untuk melawan jangkitan pada berbagai tingkatan, sehingga lebih sukar bagi bakteria untuk membangunkan tentangan," katanya. Kandungan dan sifat madu seperti hidrogen peroksida, keasidan, kesan osmotik, kepekatan gula yang tinggi dan polifenol secara aktif membunuh sel-sel bakteria. Kesan osmotik, yang dihasilkan oleh kepekatan gula yang tinggi dalam madu, menarik air dari sel-sel bakteria, membuat mereka terdehidrasi dan mati.

Selain itu, beberapa kajian menunjukkan bahawa madu menghalang pembentukan biofilm. Biofilm adalah zat yang terbentuk ketika bakteria melekat pada permukaan di persekitaran yang berair dan kemudian mengeluarkan lendir. Biofilm menyebabkan pelbagai penyakit seperti otitis media, endokarditis, cystic fibrosis, dan jangkitan yang didapati di rumah sakit dari permukaan kateter, implan perubatan, atau peranti perubatan lain. Biofilm sangat tahan antibiotik. Akibatnya, antibiotik dos tinggi dalam jangka panjang sering diperlukan untuk membasmi jangkitan yang berkaitan dengan biofilm.

Madu juga boleh mengganggu "quorum sensing", yang melemahkan virulensi bakteria. "Quorum sensing" adalah cara bakteria saling berkomunikasi dan mungkin diperlukan dalam pembentukan biofilm. Pada jenis bakteria tertentu, sistem komunikasi ini juga mengawal pelepasan racun, yang mempengaruhi kemampuan mereka untuk menyebabkan penyakit.

Meschwitz lebih lanjut menyebut keuntungan lain dari madu adalah tidak seperti antibiotik konvensional, madu tidak mensasarkan proses pertumbuhan pati bakteria. Mensasarkan itu adalah dasar kerja antibiotik konvensional yang menyebabkan bakteria membina rintangan terhadap ubat.

Kombinasi madu dengan ubat antibiotik

Para ilmuwan di University of Technology di Sydney meneliti bagaimana madu dapat bekerjasama dengan antibiotik. Mereka mempelajari efek madu Manuka dari Selandia Baru yang dikombinasi dengan Rifampisin. Antibiotik ini sering menghadapi resistensi bakteri Methicillin-Resistant Staphylococcus Aureus (MRSA), misalnya strain bakteri yang menyebabkan infeksi kulit kronis yang sulit sembuh.

Gabungan madu dan Rifampisin ternyata memusnahkan bakteria jauh lebih berkesan daripada Rifampisin saja. Jumlah patogen yang kebal tidak meningkat dalam rawatan gabungan itu, yang biasanya berlaku ketika rawatan hanya dengan Rifampisin. Bagaimana mekanisme kerjasama madu dengan Rifampisin, para penyelidik belum mengetahui.

Kerana rawatan dengan madu berkesan, dos Rifampisin dapat dikurangkan dalam rawatan luka. Pengurangan tersebut tidak hanya menurunkan risiko bakteria membangunkan tentangan, tetapi juga mengurangkan kesan sampingan antibiotik.
--------
Rujukan: Meschwitz SM, "juzuk bioaktif dalam madu: kesan antimikrobial dan antibiofilm", Persidangan Tahunan 247 daripada American Chemical Society, 16 Mac 2014. Foto kredit: bionicgrrl melalui Flickr

sumber : http://majalahkesehatan.com/