Tuesday 21 October 2014

Gejala Penyakit Vitiligo

Vitiligo merupakan penyakit kulit / kelainan pigmen kulit kerana sel yang menghasilkan pigmen warna kulit di kawasan tertentu hilang sehingga pesakit akan kehilangan pigmen kulit dan membuat kulitnya menjadi berwarna putih susu. Penyebarannya boleh lambat boleh juga cepat ,. Dari segi kesan pada pesakit secara fizikal memang tidak seberapa namun bagi sebahagian orang boleh sangat mempengaruhi keadaan jiwa serta mentalnya. Pada umumnya orang yang menderita vitiligo akan sihat seperti orang normal, tekstur kulit serta sensasinya pun tidak berbeza seperti orang kebanyakan.

Punca dan Gejala Penyakit Vitiligo Yang Harus DiwaspadaiPunca dan Gejala Penyakit Vitiligo

Gejala Penyakit vitiligo boleh timbul pada semua kawasan kulit namun tidak memberikan rasa sakit pada pesakit. Biasanya orang yang menderita vitiligo adalah mereka yang menderita penyakit autoimun tertentu seperti pernicucous anemia , gangguan tiroid ataupun addison. Selain itu gejala penyakit vitiligo juga boleh ditimbulkan kerana adanya kecederaan fizikal terutama di daerah kepala.

Penyakit vitiligo teridiri dari 3 jenis yakni pigmen warna yang hilang tersebar di kedua-dua bahagian tubuh dengan bentuk yang simetri maupun tidak, tompok putih yang tersebar hanya pada salah satu sisi tubuh sahaja, dan yang hanya terjadi di salah satu / beberapa bahagian tubuh secara rawak.

Adapun Gejala Penyakit Vitiligo Antara Lain:

  • Timbul tompok putih pada permukaan kulit tanpa disertai keluhan rasa sakit, tompok putih ini mempunyai batas yang jelas, ukurannya boleh hanya beberapa milimeter hingga beberapa sentimeter
  • Tompok putih yang dijumpai pada kedua sisi tubuh boleh sama (simetris) boleh juga tidak simetri.
  • Bahagian yang sering muncul tompok putihnya antra lain di pergelangan tangan, jari, kawasan mata, kawasan mulut, hidung, kulit tulang kering.
Gejala penyakit vitiligo lain yang juga boleh timbul antara lain:
  • Uban yang muncul sebelum waktunya, boleh juga terdapat pada kening, janggut atau bulu lain.
  • Terjadi perubahan warna pada lapisan dalam retina mata
  • Berlaku perubahan warna pada rangkaian pelapis bahagian dalam mulut (membran mukus)
Gejala Penyakit vitiligo boleh menyerang siapa saja, beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko terkena vitiligo antara lain: faktor genetik, pendedahan kepada cahaya matahari, kecederaan fizikal, dan keadaan emosi yang mudah stres. Itulah sedikit maklumat tentang Gejala Penyakit Vitiligo semoga apa yang kami sampaikan bermanfaat, simak juga postingan kami sebelumnya tentang gejala penyakit kulit .

sumber : http://www.gejalapenyakit.com/