Sunday 19 October 2014

Gejala Penyakit Keratomalasia

Penyakit keratomalasia adalah penyakit yang menyerang mata. Kornea mata pesakit penyakit keratomalasia akan menjadi kering dan keruh, hal ini kerana pesakit kekurangan vitamin A yang parah, kalori dan protein. Keratomalasia umumnya terjadi pada kedua mata. Di negara membangun, penyakit keratomalasia merupakan punca tertinggi kebutaan yang terjadi pada anak-anak, hal ini kerana di negara berkembang kes malnutrisi pada bayi dan anak-anak masih banyak.

Gejala Penyakit Keratomalasia Antara Lain:

  • Permukaan konjunktiva dan permukaan kornea menjadi kering
  • Selain kering terkadang sampai muncul ulser pada kornea
  • Berlaku jangkitan bakteria
  • Selain kornea, keratomalasia juga mengenai kelenjar air mata akibatnya pengeluaran air mata akan mengalami penurunan sehingga mata menajadi kering
  • Pesakit keratomalasia mungkin juga mengalami rabun senja dan kemampuan penglihatan yang berkurang di persekitaran gelap.
Jika anda mengalami beberapa gejala penyakit keratomalasia diatas, sebaiknya segera lakukan pemeriksaan. Semakin cepat dilakukan rawatan akan semakin besar peluang untuk sembuhnya. Dan perlu diketahui jika gejala penyakit keratomalasia ini dibiarkan, pada tahap yang sudah berat boleh saja menimbulkan komplikasi seperti jangkitan kornea, pecah kornea dan buta.

Anjuran Untuk Pesakit Gejala Penyakit Keratomalasia:

Pesakit gejala penyakit keratomalasia sebaiknya memperbanyak pengambilan makanan yang mengandungi vitamin A baik itu dari buah-buahan (terutama buah yang berwarna merah dan kuning) atau dari sayur-sayuran (terumata sayuran yang berwarna kuning dan hijau). Selain dari dua sumber diatas, vitamin A juga terdapat dalam ikan dan susu. Pesakit juga perlu makan dengan pemakanan yang baik sehingga malnutrisinya boleh diperbaiki.

Di negara kita, Indonesia, kes gejala penyakit keratomalasia masih sangat tinggi, hal ini kerana beberapa sebab seperti: masih banyak bayi yang tidak mendapat ASI Eksklusif hingga 6 bulan, tingginya jangkitan pencernaan pada anak, penggunaan makanan tidak dengan menu pemakanan seimbang, makanan masih kurang vitamin A nya, adanya kerosakan hati, dan ada gangguan pada tubuh yang membuat penyerapan vitamin A terganggu. Semoga postingan tentang Gejala Penyakit Keratomalasia bermanfaat jangan lupa simak postingan kami sebelumnya tentang gejala penyakit darah tinggi .

sumber : http://www.gejalapenyakit.com/