Wednesday 22 October 2014

Berkebun dan Kegiatan Fizikal Lain Memanjangkan Usia Warga Tua

Berkebun banyak manfaatnya. Selain kepuasan dari mempunyai taman yang cantik atau sayur-sayuran dan buah-buahan yang segar untuk dimakan, aktiviti berkebun juga menenangkan fikiran dan menyenangkan hati. Bagi para warga tua di atas 60 tahun, kajian terbaru menyebutkan bahawa berkebun ternyata juga dapat memanjangkan usia.

Aktiviti fizikal penting pada usia berapa pun, tetapi dengan meningkatnya usia semakin penting manfaatnya kerana banyaknya risiko pelbagai penyakit. Malangnya, dengan meningkatnya usia kebanyakan orang justru semakin sedikit bergerak. Mereka hanya duduk-duduk, berehat dan menonton TV. Gaya hidup seperti itu sangat tidak sihat.

Sedikit aktiviti fizikal pun sebenarnya lebih baik daripada tidak sama sekali. Penyelidik dari Karolinska University Hospital di Sweden mendapati bahawa aktiviti fizikal seperti berkebun boleh mengurangkan risiko serangan jantung atau stroke dan memanjangkan umur hingga 30 peratus.

"Penemuan kami sangat penting untuk para lanjut usia, kerana orang-orang dalam kumpulan usia ini cenderung, berbanding dengan kumpulan usia lain, menghabiskan bahagian yang relatif lebih besar dari hari mereka melakukan kegiatan-kegiatan rutin kerana mereka sering kesulitan untuk mencapai tahap intensiti latihan yang disyorkan, "tulis para penyelidik.

Kajian ini memantau 4.232 peserta berusia 60 atau lebih selama 12.5 tahun. Pada awal kajian, peserta ditanya tentang pelbagai aspek gaya hidup mereka: sama ada mereka merokok, minum alkohol, dan bersenam, serta apa diet mereka dan apa jenis aktiviti yang dilakukan secara teratur. Para penyelidik tidak hanya menghadkan kegiatan yang teratur pada sukan tetapi juga aktiviti lain seperti mencuci kereta, mengemas rumah, berkebun atau memetik buah. Mereka juga menjalani ujian untuk kadar gula darah dan lemak darah dan faktor pembekuan darah untuk menentukan kesihatan jantung mereka.

Bahkan perbandingan data awal kajian menunjukkan bahawa mereka yang bergaya hidup aktif melaporkan faktor risiko masalah kardiovaskular yang lebih kecil berbanding yang kurang aktif. Sebagai contoh, mereka mempunyai lingkar perut lebih kecil dan lemak darah yang kurang berbahaya.

Dua belas tahun kemudian, orang-orang yang tidak meninggal oleh serangan jantung atau stroke (476 orang) dan penyebab lain (383 orang) mengambil bahagian dalam kajian tindak lanjut. Para penyelidik mendapati bahawa orang yang terus aktif dengan aktiviti-aktiviti rumah tangga mempunyai risiko 27 peratus lebih rendah terkena serangan jantung atau stroke dan risiko 30 peratus lebih rendah untuk meninggal akibat penyebab lain. Mereka juga mempunyai risiko lebih rendah untuk sindrom metabolik , yang kata para penyelidik boleh disebabkan oleh terlalu banyak duduk. Kebanyakan duduk juga dikaitkan dengan perubahan hormon yang boleh menjejaskan kekuatan otot dan mewujudkan kesan domino dari kesihatan yang buruk.

"Secara umum, kita boleh mengatakan bahawa gaya hidup aktif, apakah seseorang bekerja fizikal secara teratur, memberi kesan positif pada kesihatan sistem kardiovaskular dan kemudian melanjutkan harapan hidup," para penulis menyimpulkan.

Sebuah kajian sebelumnya mendapati bahawa orang yang suka berkebun cenderung tidak kelebihan berat badan kerana mereka lebih mungkin untuk dikelilingi oleh buah-buahan dan sayur-sayuran, sehingga cenderung untuk mengambil pilihan yang lebih sihat dan menurunkan risiko penyakit yang berkaitan obesiti seperti diabetes.

------ Sumber: Ekblom B, Vikstrom M, et al. The importance of non-exercise physical activity for cardiovascular health and longevity. British Journal of Sports Medicine. 2013.

sumber : http://majalahkesehatan.com/