Thursday 23 October 2014

Pemakanan yang diperlukan Ibu Hamil

Seorang wanita hamil harus benar-benar memberi perhatian kepada apa yang ia makan. Pasalnya, ibu hamil diwajibkan mengambil makanan yang berkhasiat, sehingga janin di dalam kandungan mendapat nutrisi dan boleh berkembang normal. Malangnya, ada beberapa ibu hamil yang kurang memberi perhatian kepada pengambilan makanan. Nah, berikut 5 keperluan asas untuk ibu hamil.

1. Kalori
Bagi ibu hamil, kalori merupakan keperluan utama yang perlu dimakan. Anda boleh mendapatkan kalori dengan mengambil 4 sehat 5 sempurna, bahkan anda harus mengambil lebih banyak daripada biasanya. Namun, anda harus tetap menjaga berat badan supaya tidak naik secara berlebihan. Jadi, pilihlah sumber kalori yang merupakan karbodhidrat kompleks, tanpa lemak, dan diolah dengan cara kukus atau rebus.

2. Asam folat
Asam folat merupakan salah satu pengambilan yang sangat penting untuk ibu hamil. Pasalnya, asam folat sangat berguna bagi pertumbuhan otak janin, serta boleh mencegah terjadinya kecacatan pada otak, saraf, dan tulang belakang. Anda boleh mendapatkan pengambilan asid folik pada sayur-sayuran hijau, kacang-kacangan, telur, papaya, brokoli, oren, hati, dan makanan tambahan asid folik yang biasanya diberikan oleh doktor kandungan.

3. Kalsium
Salah satu pengambilan yang diperlukan ibu hamil adalah kalsium. Kalsium berguna untuk pertumbuhan dan pertumbuhan gigi dan tulang janin dalam kandungan. Selain itu, dengan mengambil kalsium secara cukup akanterhindar dari osteoporosis. Anda boleh mendapati kalsium pada keju, susu, salmon, bayam, dan almond.

4. Protein
Protein merupakan salah satu pengambilan yang diperlukan ibu hamil. Anda pun diharuskan untuk mengambil lebih banyak protein selama hamil. Pasalnya, protein diperlukan untuk pertumbuhan rangkaian janin. Ikan, susu, dan telur adalah makanan yang mengandungi protein yang diperlukan ibu hamil.

5. Zat Besi
Ibu hamil terdedah sekali terkena anemia. Oleh kerana itu, zat besi boleh mengelakkan anda dari anemia. Zat besi berfungsi membantu pembentukan darah terutama sel darah merah. Selain itu, zat besi boleh mengurangkan risiko pendarahan saat persalinan berlangsung. Anda boleh mendapatkan kandungan zat besi pada hati, daging merah, dan ikan.

sumber : http://intisari-online.com/