Sunday 19 October 2014

Ginseng Dapat Membantu Melawan Flu

Akar ginseng telah digunakan selama berabad-abad dalam perubatan di Asia, termasuk untuk menguatkan sistem kekebalan tubuh. Para penyelidik Amerika kini menunjukkan bahawa herba ini terbukti boleh digunakan untuk rawatan dan pencegahan influenza.

Pasukan yang dipimpin oleh Sang-Moo Kang dari Georgia State University menguji kesan ginseng pada jangkitan virus influenza A yang menjangkiti sel-sel epitelium paru-paru manusia (sel-sel rangkaian yang melapisi rongga paru-paru). Dalam percubaan itu, tikus yang sakit flu mendapatkan jus ginseng. Hasilnya: sel paru-paru tikus yang dirawat dengan ekstrak ginseng lebih tahan terhadap jangkitan selesema dan lebih cepat sembuh daripada yang tidak menerima.

Kajian molekul terperinci menunjukkan bahawa ginseng menghalang proses keradangan dalam sel-sel epitel. Para penyelidik juga mendapati bahawa ginseng merangsang sistem kekebalan tubuh dan menghasilkan protein tertentu yang bertindak melawan virus dan meneutralkan keradangan pada bronkus tikus.

Saat ini, Kang dan rakan-rakannya menyiasat apakah ginseng berkesan melawan jangkitan RSV (respiratory syncytial virus) yang menjangkiti paru-paru dan saluran udara dan menyebabkan keradangan. Hasil awalnya positif, ekstrak ginseng tidak hanya menghalang proses keradangan dalam sel paru-paru, tetapi juga melambatkan replikasi virus.

Virus influenza sentiasa berubah sehingga menyulitkan mengatasinya dengan vaksin. Terapi ginseng berkesan terhadap jenis virus apa pun. Namun, berapa banyak ekstrak ginseng yang diperlukan untuk mencegah influenza pada manusia dan sejauh mana penyakit itu boleh dirawat, masih memerlukan kajian lebih lanjut di masa mendatang.

image source: inlifehealthcare
----------
Sumber: Kang, SM et al, "immunomodulatory activity of Red Ginseng against Influenza A Virus Infections", Nutrients, June 2014th.

dipetik dari : http://majalahkesehatan.com/