Tuesday 24 June 2014

10 Manfaat Buah Naga

Manfaat buah naga memang masih belum banyak diketahui orang padahal buah yang berasal dari tanah besar Amerika Tengah ini sudah sangat popular. Buah yang mempunyai nama latin  hylocereus polyrhizus ini kini banyak ditanam oleh petani tempatan kerana cara penanamannya yang mudah dan tidak memerlukan modal yang terlalu banyak. Saat pertama kali muncul, buah ini mempunyai harga yang cukup mahal bahkan sejajar dengan epal import dari New Zealand tapi kini harganya sudah jauh lebih berpatutan. Kandungan zat atau nutrisi di dalam buah naga ternyata mempunyai khasiat yang sama seperti manfaat buah epal. Berikut adalah 10 manfaat buah naga yang harus anda ketahui.

1. Menghalang Penuaan Dini

Antioksidan yang terkandung dalam buah naga boleh mengambat proses penuaan yang biasa dialami oleh seseorang yang setiap harinya terpapar oleh pencemaran udara. Kandungan yang terdapat dalam buah naga akan mengeluarkan racun dalam tubuh secara berkesan, sama efektifnya dengan buah epal.

2. Mencegah Kanser

Antioksidan selain berguna untuk menghalang proses penuaan juga terbukti ampuh untuk mencegah tumbuhnya sel kanser dalam tubuh manusia. Buah yang mempunyai rasa hambar sedikit manis dengan biji kecil yang boleh dimakan ini boleh digunakan oleh semua lapisan umur. Namun, ada juga orang yang tidak menyukai buah lembek ini.

3. Meningkatkan Kekebalan Tubuh

Vitamin C yang terkandung di dalam buah naga cukup tinggi. Itulah sebabnya mengapa buah ini sangat baik digunakan oleh anak dalam masa pertumbuhan. Bila anda sering terkena flu khususnya di saat perubahan musim yang tidak menentu seperti sekarang ini, sebaiknya konsumsilah buah naga secara teratur setiap hari.

4. Meningkatkan Nafsu Makan

Jika saat ini anda sedang mengalami masa di mana nafsu makan turun, sebaiknya konsumsilah buah naga. Selain kandungan Vitamin C yang tinggi ternyata di dalam buah naga juga terkandung Vitamin B2 dan B1 yang sudah sejak lama dipercayai oleh dunia perubatan sebagai penambah nafsu makan, khususnya dalam masa penyembuhan dari penyakit.

5. Menurunkan Kadar Kolesterol

Selain Vitamin B2 dan B1, buah naga juga banyak menyimpan Vitamin B3 yang jika digunakan secara teratur dapat menurunkan kolesterol dalam darah secara berkesan. Jika kolesterol darah menurun maka seseorang akan dijauhkan dari yang namanya gangguan peredaran darah dan jantung.

6. Memperkukuhkan Tulang dan Gigi

Di dalam satu buah naga terdapat kandungan fosfor dan kalsium yang melimpah. Itulah sebabnya jika seseorang mengambil buah naga secara teratur keadaan tulang dan gigi jauh lebih baik berbanding seseorang yang tidak pernah makan buah naga. Bagi anda yang kini menginjak usia senja sebaiknya makan buah naga kerana dapat mencegah terjadinya kerapuhan tulang atau osteoporosis.

7. Mencegah Diabetes Melitus

Saat ini penyakit degenatif merupakan momok tersendiri bagi orang yang setiap harinya memakan makanan tak sihat. Apalagi orang tersebut menjalani kehidupan dengan pola hidup tidak sihat pula, kemungkinan besar di masa tuanya akan mengalami penyakit degeneratif yang saat ini jumlahnya semakin meningkat mengalahkan penyakit jangkitan. Jika anda sedar akan hal itu dan takut terjangkit Diabetes Melitus, sebaiknya mulai sekarang konsumsilah buah Naga kerana di dalamnya terdapat zat yang berkesan untuk mengurangkan kadar gula dalam darah.

8. Merawat Kesihatan Mata

Tak hanya Vitamin A yang diperlukan untuk menjaga mata agar tetap sehat, karoten juga bermanfaat bagi kesihatan mata yang kita miliki. Di dalam buah naga terdapat karotena yang sangat baik untuk mata.

9. Merawat Jantung Agar tetap sehat

Selain sukan teratur, pengambilan makanan sihat juga diperlukan untuk menjaga kesihatan jantung. Jika anda bingung menentukan buah apa yang sihat untuk jantung, sebaiknya pilih buah naga untuk menjadi salah satu menu makanan sihat anda mulai sekarang. Kandungan Vitamin C, B1, B2, dan B3 didalam buah yang digelar Dragon Fruit ini sangat baik untuk kesihatan jantung anda.

10. Merawat Kesihatan Kulit

Jika saat ini anda sedang mengalami masalah pada kulit khususnya jerawat, tak perlu khuatir sebab di dalam buah naga terdapat kandungan Vitamin C yang boleh kita harapkan sebagai salah satu cara menghilangkan jerawat secara sihat. Caranya pun cukup mudah, ambil satu buah naga lalu kupas kulitnya, masukkan ke dalam pengisar, haluskan. Masukkan buah naga halus kedalam gelas, ambil airnya dengan sudu usapkan pada wajah. Selebihnya boleh diminum sebagai jus segar. Lakukan secara teratur sehingga masalah jerawat anda hilang. Selain itu, juga boleh dipercayai sebagai salah satu cara menghilangkan bekas jerawat yang mengganggu pada kulit wajah anda.
Itulah 10 manfaat buah naga untuk kesihatan anda. Cara pembentangan yang mudah membuat buah naga sangat digemari oleh masyarakat Indonesia. Baik dimakan secara langsung maupun diolah menjadi jus , buah naga tetap lazat untuk dimakan.

Oleh: DragonNoni

Tentang Penulis:
DragonNoni adalah minuman herba perpaduan buah naga merah super ( super red dragon fuit ) dan buah mengkudu yang mengandungi semua kebaikan kedua buah. DragonNoni bermanfaat untuk mencegah kanser usus, menyeimbangkan gula darah, menurunkan kolesterol jahat, serta menormalkan asam urat dan hipertensi.