Thursday 26 June 2014

Manfaat Buah Tomato

annoying orange tomato, tomato song, tomato, annoying orange, tomato soup, tomato rice, tomato chutney, the tomato song, delicious tomato song, tomato cage, tomato sauce, turtle eating tomato, tomato soup recipe, tomato rice vahchef, pruning tomato plants, tomato frog, buono tomato, tomato plant growing, the annoying orange, pink martini, tomato curry vahchef, spain tomato song, tomato cages homemade, buah, raw tomato sauce, tomato planting, tomato mask, aph tomato song, killer tomatoes, hetalia, turtle eats tomato, tomato commercial, turtle wants tomato, tomatoe, homemade tomato juice, tomato bath, maz jobrani, tomato festival, cherry tomato, black krim tomato, vankaya tomato curry, annoying orange wasabi, tomato chutney recipe, tomato nation, pasta, cut tomato, supporting tomato plants, tomato battle, onion tomato chutney, tomato juice recipe, chili tomato noodle, sweet tomato heels, tomato puree, sad sad tomato, tomato charu vahchef, tomato bath recipe, hanging tomato planter, time lapse tomato, dice a tomato, tomato growing secrets, tomato farm, tomato song hetalia, tomato curry recipe, sweet tomato heel, relax tomato, tomato pulao, tomato seed germination, tomato mcgrand, tomato rose, princess tomato, megamind potato tomato, annoying tomato, germinating tomato seeds, im a tomato, good eats, hey tomato, tomato blight, sarah palin tomato, tomato gardening, tomato knife, duck song, tomato mozzarella salad, nooma, tomato plant pruning, cambells tomato soup, tomato concasse, heirloom tomato, tomato bisque soup, tomato bisque, gordon ramsay, the royal tomato, tomato dosa, fred, rob bell nooma, making tomato sauce, tomato blight treatment, tomato salsa, green tomato relish, marukaite chikyuu,
Siapa yang tidak mengenal buah tomato? Tomato merupakan salah satu buah yang tidak mengenal musim sehingga mudah ditemui di mana saja dan bila-bila saja.

Tomato ( Lycopercisum esculentum ) pada mulanya dijumpai pertama kali di sekitar Peru, Ecuador dan Bolivia, yang kemudian merebak dengan cepat ke seluruh pelosok dunia. Malahan orang Perancis menyebutnya sebagai Pomme D'amour atau epal cinta, yang diyakini mampu memulihkan lemah syahwat dan meningkatkan jumlah sperma bagi kaum lelaki.

Buah tomato terdiri daripada beberapa jenis, di antaranya adalah tomato buah yang bersaiz besar dan sedang, tomato sayur dan tomato ceri (sebesar guli). Buah tomato yang bersaiz besar boleh digunakan sebagai jus, sedangkan yang sedang atau kecil boleh digunakan sebagai sayur atau sambal. Rasanya woww, enak sekali, dengan harga yang sangat ekonomi, murah dan berpatutan serta mudah didapati di pasaran-pasaran atau layan diri.

Sumber nutrisi

Apapun varietasnya, tomato ternyata kaya vitamin A, C, mineral dan zat fitonutrien. Berdasarkan Senarai Komposisi Bahan Makanan yang dikeluarkan Jabatan Kesihatan RI tahun 2000, kandungan zat gizi pada buah tomato (dalam 100 gram) adalah sebagai berikut:
  • Kalori: 20 kkal
  • Protein: 1.0 gram
  • Lemak: 0.3 gram
  • Karbohidrat: 4.2 gram
  • Kalsium: 5 milligram
  • Vitamin A: 1,500 SI (Unit Indonesia)
  • Vitamin C: 40 milligram

Manfaat kesihatan

Pigmen tomato yang berwarna merah mengandungi  lycopene , iaitu zat antioksidan yang dapat menghancurkan radikal bebas dalam badan akibat merokok, pencemaran dan sinar ultra violet. Selain itu lycopene diketahui dapat mencegah kerosakan sel yang boleh mengakibatkan kanser leher rahim, prostat, perut dan pankreas.

Bagi orang yang sedang mengalami demam, tomato mempunyai khasiat antipiretik yang boleh menurunkan demam, sementara seratnya dapat mengatasi gangguan pencernaan seperti sembelit dan buasir. Bagi wanita yang ingin tampil cantik, makan buah tomato sangat dianjurkan, kerana boleh menyembuhkan jerawat , mengangkat kotoran pada kulit, mengurangkan kelebihan lemak pada kulit dan mempunyai peranan dalam pembentukan kolagen. Tidak heran bila dalam dunia kecantikan buah tomato sering dimanfaatkan sebagai bahan asas topeng dan pil anti penuaan .
Beberapa manfaat dari tomato
  • Mengatasi gusi berdarah atau sariawan
  • Mengatasi sembelit
  • Melawan strok dan penyakit jantung
  • Mencegah kanser
  • Memulihkan fungsi lever
  • Sebagai sumber antioksidan alami

Tomato untuk melicinkan kulit wajah

Tomato selain boleh dimakan sebagai sayur dan minuman (jus), ternyata boleh juga digunakan sebagai topeng. Bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat tak perlu risau, kerana dengan bantuan tomato persoalan jerawat akan diselesaikan.
Caranya bagaimana?

Pertama, peras tomato yang berwarna merah tua. Kedua, memohon perasan atau hirisan tomato pada lokasi jerawat dan biarkan beberapa saat. Ketiga, cuci dengan air bersih. Lakukan hal ini setiap hari pada pagi dan petang selama satu minggu, maka wajah akan menjadi lebih halus.

Di samping itu, ternyata kandungan karotena dan vitamin C pada tomato berfungsi sebagai antioksidan sedangkan asam sitratnya dapat mengangkat kotoran dan lemak pada wajah yang berjerawat. Selamat mencuba.

Melihat kenyataan di atas, maka sepatutnyalah kita tidak lagi memandang sebelah mata terhadap buah tomato, kerana selain harganya murah, mengandung zat-zat pemakanan yang cukup tinggi, juga yang terpenting bagi para wanita yang ingin tampak muda atau tampil lebih muda, khasiat tomato tidak perlu diragukan lagi. 

Tentang Penulis:
Supriyon o, S.KM, M. Kes adalah Widyaiswara pada Bapelkes Batam, Kepulauan Riau. Alamat pejabat: Jln. Marina City, Kel. Tanjung Uncang, Kec. Batu Aji, Kota Batam. Beliau juga adalah Ketua Dewan Pimpinan Cabang Persatuan Ahli Gizi Indonesia, Lamongan, Jawa Timur. Anda boleh menghubungi beliau melalui laman kenalan laman ini atau email: supriyonontr@yahoo.co.id.