Monday 23 June 2014

Si Ratu Buah Yang Ada Segudang Manfaat (Buah Manggis)

ying yang twins tae yang, rainie yang, frank yang, lil wayne, ying yang, pitbull, uff teri ada, yin yang yo, lil jon, yin yang twins, get low, big bang, jason yang, ada, shake, ludacris, chris brown, whisper song, eminem, mike jones, usher, trick daddy, nelly, et yang, soulja boy, salt shaker, akon, taeyang, lil john, dangerous, david yang, 50 cent, yang yang twins, drop, ada wong, beyonce, tae yang prayer, plies, ying yang yo, david banner play, drake, nicki minaj, yin yang, get it girl, bedroom boom, sean paul, ciara, rihanna, young jeezy, david banner, t pain, trina, flavour ada ada, ada band, jimmy wang yang, resident evil 6, raine yang, sorah yang, low, walk it out, tea yang, resident evil 4, drop it low, taeyang wedding dress, pull my hair, rick ross, halftime, shake it, hmong song, justin bieber, lil boosie, wedding dress, the whisper song, cat daddy, yang, amanda yang, shakira, 2ne1, miley cyrus, sun yang, laffy taffy, jason yang violin, bojangles, ying yang twin, wait, lady gaga, jay chou, mariah carey, taylor swift, yang mi, ada lovelace, black eyed peas, shots lmfao, saving general yang, dawn yang, jerry yang, get silly, lil wayne lollipop,
Tentu sangatlah wajar jika gelaran si ratu buah atau " Queen Of Fruit "disematkan pada buah yang satu ini. Manggis, yang mempunyai nama latin Garcinia Mangostana Linn , merupakan buah tanaman tropika yang banyak tumbuh di Indonesia dan negara Asia Tenggara yang lain. Pokok manggis termasuk tanaman keras yang mula berbuah setelah berumur 8 hingga 10 tahun dan hanya menghasilkan buah pada musimnya selama 1-3 bulan per tahun.

Manggis mempunyai daging buah yang manis dan lembut dengan kulit buah yang tebal. Sewaktu memakan buahnya, biasanya kulit manggis ini terbuang percuma. Namun pernahkah kita mengamati apa yang terjadi dengan kulit tersebut? Jika dibiarkan dalam waktu yang lama, ternyata kulit manggis tidak mengalami kerosakan seperti pada kulit buah-buah yang lain. Lama-kelamaan kulit ini akan mengering dan mengeras seperti kayu. Inilah yang menjadi keistimewaan kulit buah manggis. Walaupun daging buahnya juga kaya akan nilai pemakanan, ternyata kulit buah manggis mempunyai khasiat yang jauh lebih banyak.

Kulit manggis dikenali sebagai antioksidan super yang boleh merawat pelbagai penyakit dalam tubuh. Mengapa demikian? Tentulah kerana kandungan xanthone yang terdapat dalam ekstrak kulit manggis itu sendiri. Xanthone adalah salah satu jenis antioksida yang mempunyai nilai ORAC ( oxygen radical absorbance capacity ) tertinggi, jika dibandingkan dengan buah-buahan yang lain iaitu 17.000-20.000. ORAC adalah unit yang digunakan sebagai penunjuk untuk mengira kemampuan antioksidan dalam meneutralkan kumpulan radikal bebas. Seperti yang dimuat dalam Journal of Natural Products , xanthone sendiri mempunyai 200 jenis terbitan dan 40 di antaranya dijumpai dalam kulit buah ( perikarpa ) manggis dan sedikit di kulit biji ( hull ).

Fungsi antioksida

Tentu kita bertanya-tanya apakah fungsi dan kegunaan antioksidan bagi tubuh? Bercakap tentang antioksidan tentu berkait rapat dengan radikal bebas, kerana memang fungsi utama antioksidan itu sendiri adalah meneutralkan prooksidan atau yang lebih dikenali sebagai radikal bebas dalam tubuh kita. Radikal bebas sebenarnya terbentuk dari hasil metabolisme normal tubuh. Dalam keadaan normal, tubuh mempunyai berbilion sel dengan pasangan elektron yang lengkap. Oksigen dialirkan oleh darah keseluruh tubuh untuk mengubah nutrisi menjadi tenaga. Ketika terjadi hubungan dengan oksigen, molekul sel akan teroksida sehingga molekul tersebut kehilangan elektron. Inilah yang dikenali dengan radikal bebas. Radikal bebas dan sebatian oksigen reaktif ( reactive oxcygen species / ROS) lain yang dihasilkan dalam jumlah normal sesungguhnya penting untuk menjaga fungsi biologi. Namun jika jumlahnya berlebihan, radikal bebas akan mencari pasangan elektron dengan merampas molekul lain yang mengakibatkan kerosakan oksidatif rangkaian yang dikenali dengan tekanan oksidatif ( oxidative stress) .

Sebagai molekul yang tidak stabil, radikal bebas berusaha mengambil eketron dari molekul sel lain. Usaha radikal bebas menyerobot elektron ini akan menggangu perkembangan sel tersebut. Radikal bebas boleh merosakkan struktur, mengubah saiz, bentuk, fungsi bahkan materi sel itu sendiri seperti protein dan DNA yang terkandung di dalamnya. Kerosakan sel mengakibatkan kesan buruk bagi kesihatan. Radikal bebas boleh menjadi pengoksidaan kuat yang boleh menurunkan sistem pertahanan tubuh.

Sebenarnya badan mempunyai sistem pertahanan semula jadi untuk meneutralkan radikal bebas dan dalam jumlah tertentu pun radikal bebas boleh membantu leukosit atau sel darah putih untuk melawan kuman dan benda asing yang masuk dalam tubuh. Namun pengaruh paparan persekitaran seperti pencemaran, pencemaran sisa kilang, bahan kimia industri, penggunaan makanan segera, merokok, alkohol mengakibatkan tubuh terharu mengesan radikal bebas dalam jumlah besar. Sehingga kita memerlukan pengambilan antioksidan yang diperoleh dari luar.

Suatu kajian praklinik menggunakan tikus percubaan menyimpulkan bahawa mengambil antioksidan dari makanan (seperti limau) dalam jumlah yang besar dapat meningkatkan kemampuan antioksidan dalam darah sebanyak 10-20%. Sebagai sebatian yang berfungsi untuk meneutralkan radikal bebas yang menjadi racun atau toksik bagi tubuh, antioksidan bekerja dengan menyumbangkan elektron bagi pasangan elektron radikal bebas yang tidak sempurna.

Kulit manggis sebagai ubat tradisional

Sebenarnya sejak zaman dahulu kulit buah manggis sudah banyak digunakan sebagai ubat tradisional oleh masyarakat di negara Thailand, Filipina dan China untuk merawat penyakit disentri, luka, jangkitan kulit dan cirit-birit. Walaupun mekanisme rawatan secara perubatan belum boleh dijelaskan, namun pada akhirnya kajian-kajian terkini perlahan-lahan tidak hanya boleh menjawab khasiat perubatan tradisional tersebut bahkan mengupas lebih banyak lagi manfaat dari kandungan xanthone yang terdapat dalam ekstrak kulit manggis ini.

Sampai sekarang, tidak banyak daripada masyarakat kita yang memaksimumkan fungsi dan khasiat si antioksidan super ini padahal ekstrak kulit manggis sudah mula dihasilkan dan dijual secara umum atau kita boleh memproses sendiri di rumah. Jika masyarakat Eropah biasa mengambil red wine , anggur merah yang kaya akan polifenol serta masyarakat China dengan teh hijaunya yang mengandungi flavanoid sebagai antioksidan, sebenarnya kita boleh menggunakan jus ekstrak kulit manggis ini sebagai tambahan baru yang baik bagi kesihatan. Di Amerika, xanthone sudah cukup dikenali dan masuk dalam 22 produk food suplement dengan jualan tertinggi. Sementara itu di Jepun sudah dibangunkan produk panaxathone yang mengandungi ekstrak campuran xanthone (80% alpha mangosteen  dan 20% gamma mangosteen ) yang digunakan dalam kemoterapi payudara.

Dari pelbagai kajian yang telah dibangunkan sejak tahun 1996, antioksidan xanthone dari ekstrak kulit manggis terbukti mempunyai pelbagai manfaat bagi tubuh dan telah dibangunkan sebagai alternatif terapi rawatan yang baru di banyak negara. Berikut manfaat xanthone bagi kesihatan:

1. Xanthone berperanan dalam rawatan kanser

Xanthone mempunyai dua sebatian terbitan, alpha mangosteen dan garcinone E yang sangat berpotensi dalam menghalang pertumbuhan sel kanser dan tumor. Alpha mangosteen bekerja dengan mekanisme apoptosis (bunuh diri sel) dengan meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan merangsang sel pembunuh semula jadi ( natural killer cell ) dalam tubuh . Sel inilah yang bertugas untuk membunuh sel kanser. Ada beberapa kajian yang menyokong hal tersebut, yang pertama penyelidikan pra-klinikal yang dilakukan oleh Moongkarndi et al , Departement of Microbiology, Mahidol University Thailand terhadap 8 jenis tanaman herba yang mempunyai sifat anti-kanser terhadap aktiviti adenokarsinoma di saluran payudara (kanser payudara) dengan menggunakan MTT assay , menyimpulkan bahawa kandungan alpha mangosteen pada manggis mempunyai kesan terkuat dalam menimbulkan kesan apoptosis atau kematian sel-sel kanser. Yang kedua, kajian yang dilakukan oleh pasukan dari Tumor Pathology Division, University Ryukyus, Okinawa Jepun juga menjelaskan perkara sama semasa melakukan percubaan dengan mencit untuk melihat kemampuan alpha mangostin dalam menghalang pertumbuhan sel-sel kanser kolon selama 5 minggu perlakuan. Penyelidikan itu menyimpulkan alpha mangosteen berpotensi digunakan sebagai kemopreventif. Ketiga, penelitan yang dilakukan oleh Matsumoto et al, Gifu International Institute of Biotechnology, Jepun menyebutkan bahawa alpha mangostin yang terdapat pada xanthone mempunyai kemampuan yang sangat baik untuk membunuh sel kanser leukemia HL60 dengan mekanisme apoptosis.

Tidak hanya itu, Planta Medical menerbitkan penyelidikan klinikal yang dilakukan oleh Chi Kuan Ho et al , dari Veteran General Hospital Taipeh , Taiwan yang membandingkan 2 kumpulan sampel kajian yang diberi ekstrak manggis serta kemoterapi dan ubat. Kerana dirasa rawatan dengan kemoterapi belum boleh memberikan hasil yang maksimum, maka alternatif rawatan baru sangat diperlukan. Hasil uji coba membuktikan  garcinone E , salah satu senyawa turunan xanthone, memberikan kesan sitoksik yang kuat terhadap sel HCCS Hepatocellular carcinomas atau kanser hati. Kesan yang sama juga ditemui pada kanser perut dan paru. Sehingga garcinone E kini boleh dianjurkan sebagai alternatif rawatan baru untuk beberapa jenis kanser yang berkaitan dengan pencernaan dan paru-paru.

2.  Xanthone dapat digunakan sebagai anti bakteria

Sebagai anti bakteria, xanthone bekerja dengan cara meningkatkan sistem imun atau kekebalan tubuh, seiring dengan itu xanthone juga mempunyai kemampuan dalam menghalang pertumbuhan bahkan membunuh bakteria itu sendiri. Aktiviti antibakterial pada xanthone tentunya sangat bermanfaat dalam dunia perubatan sebagai alternatif rawatan baru pada kes penyakit yang terdedah dan bertahan. Seperti hasil kajian yang dilakukan oleh Suksamrarn et al, Departement of Chemistry Srinakharinwirot University, Thailand menyimpulkan bahawa xanthone yang diekstrak dari kulit biji ( hull ) dan biji manggis ( seed ) berperanan sebagai anti tuberculosis. Alpha mangosteen , beta mangosteen serta garcinone B memberikan kesan yang kuat dalam menghalang pertumbuhan bakteria Mycrobacterium tuberculosis (TB).

Selain itu, Journal Medical Association of Thailand mendedahkan bahawa kandungan polisakarida dalam kulit buah manggis ( pericarp ) mampu membunuh bakteria Salmonella enteritidis yang sering menyebabkan penyakit melalui penggunaan makanan ( foodborne disease ). Salmonella yang telah diinokulasikan dan membiak dalam medium agar-agar (PDA ) ditetesi dengan ekstrak kulit manggis. Hasilnya, ekstrak kulit manggis tersebut dapat merangsang pengeluaran sel fagositik yang boleh membunuh bakteria intrasel.

Aktiviti antibakterial xanthone juga sangat berkesan dalam rawatan MRSA ( methicillin Tahan Staphylococcus Aureus ) dan MSSA ( methicillin Sensitive Staphylococcus Aureus ). Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Iinuma M et al dari Gifu Pharmaceutical University , Jepun membuktikan bahawa xanthone mempunyai kesan yang kuat dalam menghalang pertumbuhan bakteria Staphylococcus Aures. MRSA yang konon dicap sebagai penyakit yang lebih mematikan daripada AIDS merupakan salah satu jenis bakteria yang ditemui pada kulit dan hidung yang kebal terhadap antibiotik. Bakteria ini biasanya menjangkiti orang yang mempunyai daya tahan tubuh yang lemah. Bakteria ini boleh merebak dan menjangkiti orang lain melalui kenalan kulit dan pencemaran dengan barangan yang telah dijangkiti. Penyakit yang ditimbulkan kelihatan seperti jangkitan kulit, jerawat, bisul, ruam atau gigitan labah-labah. Jangkitan ini biasanya menimbulkan rasa sakit, sakit, merah dan bengkak. Bakteria ini dapat dengan cepat menembusi tubuh dan berpotensi menjangkiti tulang, sendi, luka pembedahan, aliran darah, jantung dan paru-paru yang boleh mengancam jiwa. Walaupun penyakit ini tidak pernah ditemui di Indonesia, aktiviti antibakterial pada xanthone terbukti berkesan untuk menghalang pertumbuhan Staphylococcus aureus .

3. Xanthone berperanan sebagai anti alergi dan anti radang

Alergi adalah reaksi hipersensitif sistem kekebalan tubuh terhadap alergen yang berupa makanan, alam sekitar atau bahan tertentu yang oleh tubuh dianggap asing atau berbahaya (atopik) padahal sebenarnya tidak bagi orang lain. Sedangkan radang atau inflamasi adalah respon sistem kekebalan tubuh terhadap jangkitan dan iritasi. Apabila tubuh kita mengalami reaksi alergi dan keradangan, tubuh akan menghasilkan dan mengeluarkan antibodi (dengan bahan kimia seperti: histamin, bradikilin, serotinin, leukotrien dan prostaglandin) yang dilepaskan oleh sel yang berperanan sebagai orang tengah untuk melindungi rangkaian sekitar dari penyebaran alergi dan keradangan.

Pelepasan histamin erat kaitannya dengan gejala alergi. Pelepasan histamin dari sel mast yang distimulasi oleh antibodi IgE boleh menimbulkan reaksi yang berbeza apabila berinteraksi dengan reseptornya. Hingga kini dikenali 4 reseptor histamin, iaitu H1 (pada otot polos, endotelium dan sistem saraf pusat), ini merupakan reseptor yang paling bertanggungjawab terhadap gejala alergi, H2 (pada sel pariteal), H3 (pada sistem saraf pusat) dan H4 (pada sel basophils, saluran cerna dan sumsum tulang). Kesan farmakologi yang dihasilkan dari interaksi ini dikenali dengan gejala alahan, yang umumnya dapat berupa gatal-gatal yang bersifat ringan hingga berat, demam, muntah, cirit-birit hingga shock.

Untuk mengurangkan kesan atas tubuh dari histamin yang berlebihan ini, kita memerlukan ubat yang boleh berfungsi sebagai antihistamin sehingga gejala alergi pun dapan disenyapkan. Salah satunya, yang boleh kita gunakan adalah ekstrak kulit manggis, xanthone . Seperti kajian yang dilakukan oleh Nakatani et al, Departement of Pharmaceutical Molecular Biology, Tokohu University, Jepun menyebutkan bahawa ekstrak kulit manggis terbukti dapat menghalang pembebasan histamin dan sintesis prostaglandin E2. Hal sama juga dibuktikan daripada kajian yang dilakukan oleh Furukawa et al yang disiarkan dalam European Journal Pharmacology , dimana alpha dan gamma mangosteen sebagai derivat xanthone berperanan besar sebagai agen penghalang pengeluaran histamin dan serotinin.

Selain boleh digunakan sebagai antihistamin, xanthone juga dikenali sebagai anti keradangan. Pada keadaan sakit kerana jangkitan atau kecederaan sehingga menimbulkan radang, dilepaskanlah prostaglandin E2 sebagai hasil metabolisme asid arakidonat. Pada kajian Nakatani et al selanjutnya, dengan percubaan yang menggunakan mencit menyimpulkan kandungan xanthone pada manggis dapat menghalang aktiviti prostaglandin E2 (PGE2). Aktiviti itu penting dihambat kerana prostaglandin bersama pelbagai sitokin boleh mendorong enzim cyclooxygenase (COX2) yang mencetuskan timbulnya rasa sakit. Nakatani menyebutkan bahawa gamma mangosteen pada xanthone memegang peranan penting dalam menghalang aktiviti pelepasan prostaglandin E2 ini.

4. Xanthone dapat digunakan sebagai anti virus

Tentunya kehadiran ekstrak kulit manggis manggis ini boleh menjadi angin segar bagi para pesakit HIV / AIDS. Penyakit yang dikenali dengan "fenomena gunung es" ini tidak hanya mempunyai kelaziman yang tinggi baik di Indonesia maupun seluruh dunia tetapi juga sangat mematikan. Virus HIV menyerang sistem kekebalan tubuh sehingga tubuh menjadi sangat lemah dan terdedah dijangkiti penyakit yang lain. Dari hasil penemuan yang dilakukan oleh Vlietinck et al , pasukan penyelidik dari Departement of Pharmaceutical Science, University of Antwerp, Belgium menyebutkan bahawa sebatian terbitan xanthone , alpha mangosteen  dan gamma mangosteen mampu menghalang kitaran replikasi virus HIV. Kajian ini mengukuhkan kajian sebelumnya yang dilakukan oleh Chen et al yang dimuatkan dalam Planta Medical menyimpulkan bahawa ekstrak kulit manggis menunjukkan kemampuan yang tinggi dalam menghalang aktiviti HIV-1 protease yang mempengaruhi replikasi HIV.

5. Xanthone dapat menurunkan kolesterol dan kadar gula dalam darah.

Kolesterol merupakan suatu jenis lemak dalam tubuh yang dikategorikan menjadi 4, iaitu LDL ( low density lipoprotein ), HDL ( high density lipoprotein ), total kolesterol dan trigliserida. Di dalam darah, kolesterol diangkut oleh LDL dan diedarkan ke sel-sel tubuh yang memerlukan agar dapat berfungsi dengan betul. Kelebihan kolesterol akan diangkut kembali oleh HDL untuk dibawa ke hati yang selanjutnya akan diuraikan lalu dibuang dalam kantung hempedu sebagai cecair hempedu. Kerana tugasnya yang sedemikian rupa, LDL kerap dianggap sebagai lemak yang jahat kerana boleh menyebabkan penempelan kolesterol di dinding saluran darah. Sebaliknya, HDL disebut lemak yang baik kerana fungsinya sebagai pembersihan kelebihan kolesterol di dinding saluran darah dan mengangkutnya kembali ke hati. Apabila kadar LDL dalam darah terus meningkat, lama-kelamaan akan mengakibatkan semakin banyaknya penempelan kolesterol dalam dinding pembuluh darah yang mengarah pada pembuluh kapilari dan meningkatkan beban kerja jantung. Hal ini dikenal dengan arterosklerosis yang mencetuskan timbulnya penyakit jantung koroner. LDL yang tinggi biasanya diikuti dengan rendahnya kadar HDL dan tingginya trigliserida.

Penyakit yang dikenali dengan pembunuh nombor satu ini mempunyai kelaziman yang tinggi di hampir seluruh negara tak terkecuali Indonesia. Alternatif rawatan moden lebih banyak menganjurkan mengambil antioksidan yang boleh memecah tumpukan kolesterol, meneutralkan radikal bebas, mengurangkan kadar LDL serta memperbaiki sel-sel yang rosak akibat pembuluh darah sehingga tersumbat dapat diatasi. Xanthone dari ekstrak kulit manggis mempunyai kandungan antioksidan super menjadi salah satu makanan tambahan herba yang boleh penggunaan secara aman. Hal ini dijelaskan oleh Williams dari Western University , Australia bahawa mangostin, salah satu derivatif yang terkandung dalam xanthone berperanan sebagai penangkat radikal bebas. Mangostin akan meningkatkan enzim lipoprotein lifase untuk menghidrolisis LDL menjadi asam lemak dan gliserol. Implikasinya kadar LDL menurun dan HDL meningkat.
Selain itu, ekstrak kulit manggis manggis juga dapat menurunkan kadar glukosa dalam darah. Diabetes Mellitus (DM), penyakit yang diakibatkan kerana peningkatan kadar glukosa darah ini juga termasuk salah satu penyakit yang mendapat perhatian penting kerana DM boleh menjadi faktor risiko yang berpotensi untuk penyakit-penyakit degeneratif yang lain.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Miura et al, Suzuka University of Medical Sciene di Jepun melalui percubaan dengan menggunakan mencit menyimpulkan bahawa mangiferin , salah satu derivat xanthone boleh menurunkan kadar glukosa darah dan lemak. Mekanisme dari kesan hipoglisemik yang berpotensi ini disebabkan kerana peningkatan sensitiviti insulin.

Tentang Penulis

Suci Pujiati  adalah lulusan program Magister Epidemiologi, Fakulti Kesihatan Awam, Universiti Indonesia. Selain berpengalaman sebagai pensyarah dan penyelidik, beliau juga pernah terlibat dalam  Technical Assistance of National Malaria Control Program,  WHO Indonesia. Anda boleh menghubungi penulis melalui telefon. 0813 6770 3737.