Sunday 22 June 2014

Penyelidikan Membuktikan Bahawa Puasa Dapat Mencegah Diabetes

diabetes, wilford brimley diabetes, diabetes remix, family guy diabetes, nick jonas diabetes, diabetes rap, diabetes commercial, diabetes type 2, wilford brimley, jonas brothers, type 1 diabetes, kid president diabetes, diabetes mellitus, diabetes song, diabetes type 1, diabeetus, nick jonas, type 2 diabetes, diabetes family guy, diabetes insipidus, diabetus, gestational diabetes, family guy, wilfred brimley diabetes, diabetes cure, what is diabetes, diabetes wilford brimley, kid president, diabetes guy, unforgivable, dealing with diabetes, diabetic recipes, diabetes jokes, healing diabetes, raw food diabetes, paula deen, diabetes dog, faces of diabetes, diabetes video, funny diabetes video, children with diabetes, diabetes information, cat diabetes, oprah diabetes, diabetes made simple, diabetes recipes, hypoglycemia, betis, sam pottorff diabetes, diabetes physiology, michael linares diabetes, liberty mutual diabetes, bubble gang, dapat kabang mahalin, the beetus, dr. spaceman diabetes, halle berry diabetes, dr najeeb diabetes, chris brown, burning up, di karapat dapat, diabetes complications, diabetes lecture, slap chop remix, hannah montana diabetes, hannah montana, diabetes foot care, visalus, alpiste, diabetes tipo 2, ytp wilford brimley, mac diabetes, protandim and diabetes, mesothelioma, jason statham diabetes, liberty diabetes, diabetes exercise, liberty medical commercial, raw diet diabetes, 60 minutes, dr neal barnard, diabetes jason statham, nyan cat, nick diabetes, my diabetes story, jonas brothers diabetes, lavelle crawford diabetes, diabetes testing supplies, liberty mutual commercial, fred, diabetes treatment, diabetes dad, dr spaceman diabetes, insulin pump, pediatric diabetes, understanding diabetes, type ii diabetes, diabetes and alcohol,
Berpuasa secara teratur meningkatkan metabolisme dan mengurangkan risiko penyakit. Hal ini juga berlaku bagi mereka yang telah membangunkan pradiabetes.

Pradiabetes adalah keadaan metabolik di mana kadar glukosa darah sudah naik tetapi belum mencapai tahap yang khas untuk diabetes. Penyandang pradiabetes belum terkena diabetes, perubahan gaya hidup seperti penurunan berat badan dan sukan dapat mencegah perkembangannya menjadi diabetes.

Kini telah diketahui ada strategi yang lebih berkesan untuk mencegah pradiabetes menjadi diabetes: dengan berpuasa. "Puasa mempunyai potensi untuk mencegah diabetes di masa depan," kata pemimpin kajian Benjamin Horne. Doktor dari Intermountain Medical Center di Murray tersebut selama bertahun-tahun telah mempelajari kesan berpuasa teratur pada kesihatan. Dalam kajian sebelum ini, dia mendapati bahawa orang-orang yang selama bertahun-tahun secara teratur berpuasa - biasanya kerana alasan agama - mempunyai risiko rendah untuk dijangkiti diabetes atau penyakit jantung koronari.

"Kita telah mengetahui untuk beberapa waktu bahawa puasa itu sihat - tetapi mekanisme biologi di balik itu baru kita dapati sekarang" dia menjelaskan.

Orang yang Berisiko Diabetes

Untuk kajian awal, para sukarelawan merekrut dua belas orang laki-laki dan perempuan yang mempunyai berat badan normal yang berisiko tinggi terkena diabetes jenis 2. Mereka semua sudah mempunyai pradiabetes, yang merupakan pelopor diabetes. Hal ini bermakna gula darah puasa mereka di atas nilai 100 mg / dL. Selain itu, masing-masing peserta mempunyai salah satu faktor risiko tambahan berikut:
  • lingkar pinggang yang agak besar
  • kadar trigliserida tinggi
  • rendahnya kadar kolesterol HDL yang baik
Selama tempoh enam minggu, para peserta berpuasa seminggu sekali selama 24 jam. Selama berpuasa mereka hanya minum air.

Penurunan kolesterol

Bahkan setelah waktu yang relatif singkat itu, kesannya nyata: kadar kolesterol secara keseluruhan turun sampai dua belas peratus.

Selepas 10-12 jam berpuasa, tubuh menggunakan sumber tenaga lain sebagai glukosa darah, tulis para penyelidik. "Kami percaya bahawa yang digunakan adalah kolesterol," kata Horne - dan terutama kolesterol jahat LDL di dalam sel-sel lemak. Hal ini pada akhirnya boleh mengurangkan rintangan insulin dari sel-sel, mekanisme penting untuk pembangunan diabetes.

Rintangan insulin adalah kurangnya sensitiviti sel-sel tubuh terhadap hormon insulin, yang diperlukan untuk memasukkan gula ke dalam sel-sel. Untuk mengatasi perkara ini, pankreas perlu menghasilkan insulin dalam jumlah lebih banyak. Akhirnya, ketika pankreas mencapai batas maksimum kemampuannya, tahap gula darah naik. Pradiabetes kemudian berubah menjadi diabetes jenis 2.

Sel dalam mod perlindungan diri

Peningkatan katabolisme kolesterol LDL selama berpuasa boleh membalikkan proses ini, kata para penyelidik. Selain itu, sel-sel tubuh berada dalam mod perlindungan diri di saat kita berpuasa sehingga mengoptimumkan fungsi mereka - dan lebih sensitif terhadap insulin. Para peserta juga kehilangan berat badan, yang telah menyumbang pada peningkatan kawalan metabolik.

Dalam penyelidikan selanjutnya, mereka ingin mengetahui berapa lama dan seberapa sering orang harus berpuasa untuk mendapatkan manfaat dari berpuasa. Nah, terbukti kan bahawa berpuasa itu menyihatkan! Mari kita sambut bulan Ramadhan sebagai bulan yang akan menyuburkan kita lahir dan batin.

--------
Sumber: "Fasting Reduces cholesterol levels in prediabetic People Over Extended Period of Time", New Research Finds, Press Release 2014, American Diabetes Association Scientific Sessions.

Ditulis oleh dr Salma