Thursday 26 June 2014

Gejala Penyakit Emfisema

tongue histology, ramalan shio 2014, miracle of alveoli, respiratory system, automaticity, physiology aveoli, function of alveoli, kolesterol tinggi, blood pressure measurement, alvelo, polio, yg, subliminal messages, surface tension alveoli, alveoli anatomy, pulmonary ventilation physiology, alveoli function, lungs, how lungs work, intrapulmonary pressure, penyakit bisul, alveoli in smokers, hypoxia, alveoli animation, bronchioles and alveoli, alveoli collapse, figrit ot, surfactant in alveoli, shazam, alveolar cell types, king ltd, alveoli gas exchange, penyakit ginjal, elastic fibers, penyakit cint, penyakit kelamin, lung function, circulatory system, penyakit ganas, alaveoli, gross liver model, arrhythmias electrocardiogram, osmoregulation, penyakit berfacebook, emphysema patient, alreoli, loung sound types, ular raksasa, shotgun histology trachea, hysteresis, pressures in lungs, cardiovascular system animation, tracheostomy revision surgery, type i aleveloar, penawar penyakit hypothyroidism, spleen histology, lung cancer, komedi, microscopic alveoli, respiratory gas exchange, hfov lungs, how alveoli work, reninangiotensin system, alveolar gas exchange, emphysema, tumor mamae, alveoli vs alveolar, trachea model anatomy, cellular respiration song, tombstone ekg, pressure alveoli open, gas exchange alveoli, alveoli recoi, syncope, surface tension, syrfactant, emphysema animation, diaphragm during breathing, meteor russia impact, pleural cavity, penyakit menular, diffusion of resporation, penyembuhan penyakit kista, avioli, myocardial infarction, sufactant, mengobati ambeien, gaps in alveoli, alveoli, alveoli peep, glukosa, interstitial space, penyakit tbc, apa penyebab leukimia, lung model, microbiology animation, blood flow animation, bronchiole, aveloi, lung sounds,
Gejala Penyakit Emfisema , Emfisema adalah penyakit kronik dan serius yang terjadi pada paru-paru dan ditandai dengan sesak nafas yang hebat. Kerosakan pada rangkaian paru-paru dan kehilangan keanjalan paru-paru menyebabkan perubahan yang membuat sangat sulit bernafas. Dalam keadaan normal, udara memasuki hidung atau mulut dan perjalanan menuruni tabung udara (trakea) ke saluran udara utama (bronkus). Bahagian ini membolehkan udara masuk ke paru-paru kanan dan kiri. Setiap cabang bronkus menjadi bahagian yang lebih kecil (bronkiolus) dan akhirnya kantung udara menjadi semakin kecil (alveoli). Emfisema menyebabkan kerosakan pada paru-paru yang tidak boleh diubah. Seperti beg udara menjadi hancur, paru-paru menjadi kurang mampu memindahkan oksigen untuk karbon dioksida dalam aliran darah, dan masih banyak lagi. Apa saja penyebab gejala penyakit emfisema? sebelum kita bahas itu simak artikel sebelumnya mengenai gejala penyakit hemofilia .

gejala penyakit emfisema penyebab dan cara rawatannyaGejala Penyakit Emfisema dan Punca dan Rawatan
Gejala penyakit emfisema kebanyakan orang dengan menderita penyakit ini adalah lelaki yang sudah berumur> 50 tahun, yang telah menjadi perokok berat untuk sebahagian besar hidup mereka. Namun, sekarang yang merokok bukanlah hanya para lelaki saja, wanita juga sudah banyak yang merokok. Dari sinilah penyakit ini boleh menyerang pada wanita juga. Perkembangan pada penyakit Emfisema boleh dikatakan sangat lambat. Kerana biasanya pesakit akan merasakan sesak nafas semasa aktiviti atau latihan, dan alasan inilah yang mendorong seseorang datang ke doktor untuk melakukan perundingan. Emfisema datang secara beransur-ansur biasanya selepas pesakit merokok selama bertahun-tahun, penyakit ini baru dapat dirasakan. Jika sudah semakin buruk, ketika pesakit melakukan hal kecil maka akan mengalami sesak nafas yang cukup hebat. Sebelum kita bahas gejala penyakit emfisema mari kita simak penyebab penyakit ini adalah:
  • Usia
  • Merokok
  • Pencemaran udara
  • Jenis Kelamin
  • Faktor Keturunan
  • Jarang Berolahraga
  • Pola Hidup tidak sihat
  • Kereaktifan Saluran Pernapasan
  • Kekurangan Enzim Alpha-1 antitrypsin
Berikut adalah Gejala Penyakit Emfisema:
  • Sesak nafas
  • Batuk kronik
  • Sering Merasa Gelisah
  • Penurunan berat badan
  • Sering Merasa Kelelahan
  • Berkurangnya Nafsu Makan
  • Pembengkakan Pada Mata Kaki dan Kaki
  • Penurunan Kemampuan untuk Berolahraga
Rawatan Pada Penyakit Emfisema
Berhenti merokok adalah rawatan yang paling penting dan berkesan untuk menangani gejala penyakit emfisema . Hanya dengan berhenti merokok dapat menghentikan perkembangan kerosakan paru-paru punca merokok yang boleh menimbulkan penyakit ini. Yang pastinya harus disertai dengan melakukan cek ke doktor terhadap jenis rawatan pada penyakit ini, kerana jika rawatan tanpa dilakukan dengan tuntas (sampai sembuh), maka penyakit yang sebelumnya dialami akan semakin parah. Terapkan pola hidup sihat mulakan dengan tidak merokok, rajin sukan (ringan), perbanyak pengambilan buah dan sayur, dan perbanyak minum air putih dalam sehari. Semoga artikel saya membantu anda dan anda boleh lebih berhati hati dengan gejala penyakit emfisema.

sumber dari : http://www.gejalapenyakit.com/