Wednesday 18 June 2014

Gejala Penyakit Malaria

malaria, malaria life cycle, eyelash malaria, australian box, kvatro, mylria, a mutation story, britney spears, coconut records, timber, jacob c. koella, african sleeping sickness, better motochrist, nitro freight train, nothing but nets, animal malaria psa, jason castro, no hands lyrics, sugalumps, acute fever, independent philippine directors, most disgusting infection, angelique kidjo ndour, documentarios sobre malaria, red sam flyleaf, cycle of malaria, 3d animations, disney psa, roll back malaria, irradicate malaria, adrockcarter, treatment for malaria, euglena, xavier naidoo, clean water, vera brezhneva, penyakit ganas, sacred war, code purple, latin malaria commercial, babylon, habib koite, denise williams, exflagellation, cherl cole, mitosis, conduction, kids with malaria, johnmayer malaria, la maria, ghostrobo, secriet worlds, one direction, ed helms malaria, sharon and danni, animal like protists, world vision, shriekback nemesis, firework katy perry, crystal castles, evngelist fenton, diddy letterman malaria, call me malaria, breakdown mariah carey, blind date, higgins ultra low, farcry 2 malaria, africa molaria, cali malaria, jim humble mms, jared dobbins malaria, george jefferson dance, sterile mosquitos, kevassa02, charity, ruby rhod, elca malaria, mzbel awoso me, downs syndrome, exxon mobil malaria, el chicano, remix cumbias viejitas, cough malaria, amazon communities, alison brie singing, eminem space bound, ecla malaria project, obama speaks malaria, disney malaria oil, the most evolved, moonbeam, hellsing, we found love, ballet nafaya, jessie j, mosquito and spitfire, the pest maleria, siouxsie christine, bilharzia cycle,
Gejala Penyakit Malaria , - Yang dimaksud penyakit Malaria adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh parasit melalui gigitan nyamuk. Penyakit yang diakibatkan oleh parasit yang bernama Plasmodium ini akan berkembang biak pada organ hati, merebak pada sel darah merah dan terus berkembang biak dan merosakkan sel darah merah. Pada akhirnya pesakit penyakit ini sering mengalami kekurangan darah (anemia). Namun jika tidak dilakukan rawatan sejak awal akan menimbulkan komplikasi yang boleh menyebabkan pesakit meninggal. Pada penyakit ini gejala yang ditimbulkan menyerupai gejala penyakit lain seperti tifus, dan demam berdarah. Yang membezakan gejala penyakit malaria dengan penyakit lain adalah dengan adanya gejala pemutihan warna pada retina mata. Bahkan kes yang pernah berlaku, pesakit penyakit malaria sampai mengalami koma. Maka dari itu sebelum penyakit ini menyerang, tahu gejala-gejala yang ditimbulkan oleh penyakit ini. Gejala yang ditimbulkan seperti:

Gejala Penyakit Malaria Ringan:

  • Gejala Penyakit Malaria Pada Stadium Dingin
Pesakit akan merasakan kedinginan dibarengi dengan menggigil, denyut nadi cepat tetapi lemah, kelihatan pucat, dan muntah.
  • Gejala Penyakit Malaria Pada Stadium Demam
Sakit kepala disertai dengan muntah, suhu badan yang boleh mencapai 40 ° C, bahkan sampai terjadi kejang-kejang.
  • Gejala Penyakit Malaria Pada Stadium Berkeringat
Pada stadium ini biasanya pesakit mengali berkeringan yang sangat banyak. Suhu tubuh menurun sampai dibawah normal, namun dengan melakukan rehat biasanya pesakit sudah boleh melakukan aktiviti lain.

Gejala Penyakit Malaria Berat:

  • Gangguan Pada Kesedaran
Mulai dari koma, mengigau, selalu tertidur, diam, sikap yang berubah drastic.
  • Keadaan Lemah
Keadaan yang terus menurun bahkan mengakibatkan pesakit tidak boleh duduk bahkan berdiri.
  • Panas Yang Sangat Tinggi
  • Kejang - kejang
  • Sesak nafas
Gejala Penyakit Malaria yang disebabkan oleh parasit dari gigitan nyamuk ini cukup membahayakan, dan bahkan ana-anak yang sering mengalaminya. Kerana kekebalan dalam tubuhnya masih sangat terdedah, jika orang dwasa saja boleh terkena penyakit ini apalagi anak-anak. Dan gejala yang paling utama dapat deiketahui adalah pesakit merasakan panas namun merasakan sejuk yang amat sangat sejuk. Pencegahan pada penyakit ini dengan rajin membersihkan dan menjaga kesihatan alam sekitar, mengelakkan dari gigitan nyamuk dengan menggunakan ubat nyamuk. Pencegahan lebih baik daripada mengubati, semoga bermanfaat untuk kita semua dan semoga awawasan anda bertambah terutama mengenai gejala penyakit malaria.

sumber dari : http://www.gejalapenyakit.com/