Friday 20 June 2014

Strategi Makanan Sihat untuk Kurangkan Berat

purina cat, doa untuk ibu, hell run seattle, diamonds rihanna, video pembelajaran, because of you, the beatles remix, imam hüseyin, exist, ce berat igga, isabella ep415pt4, rohaya, tidurlah selamat malam, exorcism, royal rumble 2012, rhoma untuk president, sodhiyo timi le, aku suka dia, apa penyebab leukimia, arab kocak gila, cintaku untuk mu, perceraian krisdayanti, inverter, ganu, strategy forex, ungu doa untuk, welcome to berat, sahabat najwa latif, i believe-hillsong, berat kandılı, ulam, dasem tallava, bongkak, pelacur, azura 2012, buah berat, senam yoga relaksasi, ftv sctv 2012, sinetron diva, papinka masih mencintainya, teman pengganti, hanya dekat allahku, hazama, fabolous breathe, funk drum pattern, cinta fitri, dougie, ipang sahabat kecil, dewa 19, adam chanler-berat, istana untuk ayah, dewi ep 24, siomay untuk sparta, berat kandili.com, doa untuk istriku, nickjr.com, angry cops uptown, ello cinta benci, cung le, axl rose, beni affet 338, doa untuk bangsa, cerita untuk dunia, habib munzir, jamal abdillah, bexxyboop, video gay, disaat badai, naruto shippuden, bare act 1, ali berat 2012, get loose, condo untuk disewa, armada-cinta itu buta, albanian mlg, cara membuat makanan, bebi romeo kenanglah, baim anak sholeh, best indonesian movie, big city dreams, untukmu segalanya, berat 72, conquest, sleep m, sinetron manohara ep60, atmosphere sunshine, total product lifecycle, the proposition, adam chadler berat, tengmieng starch, biarkan orang bicara, sayang, all american rejects, unboxing airsoft shotgun, 80han,
Setiap orang yang bermasalah dengan berat badan pasti sudah akrab dengan istilah diet. Diet merupakan "pengaturan pola makan" yang bererti mengatur pola makan kita untuk menjadi lebih baik dengan mengambil makanan sihat. Tetapi kebanyakan orang mengartikannya sebagai pengurangan hidangan makan dan menahan lapar kerana dipercayai boleh menurunkan berat badan. Padahal sebenarnya, jika anda mengurangkan hidangan makan anda hanya dengan mengambil 1 hingga 2 kali sehari dengan hidangan yang sangat kecil, memang terbukti boleh menurunkan berat badan anda dalam masa yang singkat. Tetapi tahukah anda apa yang sebenarnya berlaku di dalam badan anda?

Jika anda mengambil makanan dalam hidangan sedikit, maka tubuh anda akan cepat terasa lelah, hal ini disebabkan oleh proses metabolik dalam badan anda yang perlahan. Perlu anda tahu bahawa dengan melaksanakan strategi menurunkan berat badan seperti ini boleh membawa maut, kerana 50% lemak dan 50% otot anda akan berkurangan. Hal ini terjadi kerana lemak merupakan cadangan makanan badan yang akan tetap disimpan oleh tubuh untuk bertahan hidup. Ketika tubuh kita merasakan lapar, badan kita akan dihadapkan pada pilihan untuk membakar lemak atau otot.

Hal tersebut merupakan kebiasaan diet yang salah. Langkah awal yang perlu anda tahu untuk menurunkan berat badan anda adalah bagaimana membakar lemak yang ada dalam tubuh anda menjadi otot. Mengambil makanan sihat yang sewajarnya merupakan titik utama dalam hal ini. Untuk mengetahui hidangan makan anda yang sesungguhnya, cubalah mengambil makanan secara perlahan. Maksudnya, jika anda biasanya mammpu menghabiskan spagetti atau nasi goreng dalam masa 5 minit, maka habiskan makanan tersebut dalam masa 20 minit atau lebih.

Tahukah anda mengapa saya memberikan cadangan seperti itu? Tubuh memerlukan masa 20 minit untuk memberitahu otak apabila kita sudah merasa kenyang. Dengan melambatkan proses makan anda, maka anda akan merasa lebih cepat kenyang tanpa menunggu makanan tersebut habis anda penggunaan. Selain itu, kita juga boleh menghalang pola makan yang berlebihan.

Untuk itu, dalam menjalankan program diet, anda tidak perlu mengurangkan hidangan makanan sihat anda, apalagi tidak mengambil lemak (lemak yang sihat). Lemak yang saya maksud adalah lemak yang berasal dari extra virgin olive oil , hazelnut, almond, alpukat, mente dan lain-lain. Berikut ini adalah beberapa strategi yang boleh membantu menurunkan berat badan tanpa mengurangkan hidangan makanan sihat anda setiap hari.
  • Mengambil makanan sihat sesuai dengan jadual makan anda (2 - 3 kali sehari), hal ini berfungsi untuk mengimbangi kadar gula dalam darah anda.
  • Elakkan makan malam 2-3 jam sebelum tidur
  • Makanlah secara perlahan dan nikmati setiap suap makanan anda
  • Lakukan gerakan sesudah makan, seperti jalan-jalan atau melakukan suatu kegiatan, hal ini dilakukan agar makanan sihat yang kita pengambilan tidak bertumpuk menjadi lemak
  • Makanlah makanan yang sihat, lemak yang sihat dalam jumlah yang cukup, tidak kurang dan tidak berlebihan juga
  • Makanlah makanan asli, bukan makanan olahan atau makanan bungkusan.
Semoga artikel ini dapat mengubah persepsi dan pandangan anda mengenai diet sehingga anda boleh menurunkan berat badan tanpa cepat merasa lapar.

Oleh: Alberto Ardex
Tentang Penulis:
Alberto Ardex adalah pengelola laman diet HealthyFoodOptions . Sila melawat laman penulis untuk mendapatkan lebih banyak tips mengenai diet dan makanan sihat.