Saturday 21 June 2014

Penggunaan Ikan di Usia Dini Mengurangkan Risiko Alergi

indonesian open 2011, futbol dini, sesli dini masallar, dino dino, fethullah gülen sohbetleri, saneer, ikan to d90, labi labi, peterpan, gal costa dini, atatürk ve din, pink, pinhas ana mzaweg, joann dini, gulai cumi, umpan ikan toman, cake how dini, andrew dini, jatuh, dini ezgi, tempat pelelangan ikan, ican, dennis birthday, sarah raissuddin, camera shoulder rig, hantu iklan sunsilk, dini gebusus drunk, vudu dini, dini cizgi filmelr, kishore kumar, fuyoo magic, dini zulu akiwawa, paul dini robin, savannah jaras, bruce timm, risiko, lara fabian, ikan okunrin, reer dini, dini tartisma, ikan lights, soup ikan, kristi dini, putri duyung, anak semut, dini film rabia, bayi ular, musa amcanın sohbetleri, cehennemden gelen sesler, johnny taylor, ikan bakar tv3, benden selam söyleyin, roberto dini, efir qizlar, dini safarrar, ikan kelah, how dini disserts, sop ikan, ikan iled6 zoom, itik telur, quizas, exams funny, gulaneçe, arlindo cruz banjo, ikan cupang aduan, video ikan pari, ikan ikan, how dini .com, amadou foula, ben kingsley sdcc, ikan vk7, penggunaan kekuatan, oxmo puccino artiste, skkkkkeks, dini fılm, koresh dini, skandal khairi, yetim kız, owo okuta, videos de caballo, ikan milk tea, klik klik, wessam alrgi, koceli galatasaray maçı, cosculluela, jacel abdi dini, dini vaazlar, ezan, dini dini ma3k, akuarium ikan hiasan, kontes ikan louhan, dino morea songs, dj mc, besiktas, tari bali, cabdi dini jaalaay, mancing ikan mas, switronix torchled, aslan ve çakal,
Alah ikan dan haiwan laut lain seperti udang dan ketam merupakan salah satu jenis alergi makanan yang paling umum. Dahulu para penyelidik mengesyaki bahawa mengenalkan makanan laut di usia awal mungkin meningkatkan risiko alergi di kemudian hari. Namun belakangan ini, pendapat itu telah banyak disangkal. Para penyelidik justru kini menduga bahawa memperkenalkan ikan pada usia awal justru dapat membantu melindungi terhadap alergi.

Hasil kajian mengenai hal itu banyak sekali, di antaranya adalah kajian yang dipublikasikandi jurnal Pediatrics  tahun lalu, yang mendapati kelaziman gejala serupa asma yang lebih rendah di antara anak-anak yang dikenalkan untuk makan ikan antara usia 6 dan 12 bulan.

Kajian yang "mendompleng" kajian kumpulan kelahiran berasaskan penduduk di Rotterdam, Belanda itu mendapati bahawa pengenalan ikan pada usia anak antara 6 dan 12 bulan-tetapi tidak selepas itu-berkaitan dengan kelaziman wheezing (mengi) yang rendah. Paparan makanan ikan pada tingkap usia antara 6 dan 12 bulan mungkin berkaitan dengan penurunan risiko asma.

Kajian lain dalam The American Journal of Clinical Nutrition yang memantau perkembangan 3.285 anak dari usia 1 hingga 12 menunjukkan bahawa mereka yang mengambil sekurang-kurangnya dua hidangan ikan setiap bulan mengurangkan risiko keseluruhan kelaziman dan insiden penyakit alahan sebanyak 74% untuk rhinitis dan 78% untuk eksim.

Namun demikian, kajian-kajian tersebut masih bersifat pemerhatian dan menarik kesimpulan yang sifatnya korelasi, bukan sebab-akibat. Belum diketahui secara pasti mengapa korelasi tersebut ada.

Beberapa tips

Bila ingin memberikan ikan dalam menu anak anda, beberapa tips berikut mungkin bermanfaat:
  • Elakkan ikan-ikan tertentu yang berpotensi tercemar merkuri. Pantai Jakarta dan sekitarnya diketahui cukup tercemar oleh sisa industri. Elakkan jenis ikan besar / ikan pemangsa yang berada pada rantai makanan atas seperti ikan yu, ikan todak, dan ikan kembung raja. Daging mereka boleh mengandung pengumpulan merkuri dari ikan-ikan lebih kecil yang mereka makan. Jenis ikan lain yang perlu dielakkan adalah yang habitat dekat ke dasar laut seperti kerapu, udang, dan kerang kerana kandungan merkuri di sedimen dasar laut lebih tinggi.
  • Buang kulit dan lemak pada ikan laut, terutama lemak perut. Merkuri terkumpul pada bahagian lemak ikan.
  • Makanlah dua hidangan ikan seminggu dari pelbagai ikan kecil dan ikan perairan darat seperti ikan bawal, jenahak, ikan keli, gurame, udang tambak dan kerang sungai yang rendah merkuri.
Ditulis oleh dr Salma