Monday 16 June 2014

Ingin Terhindar dari Kanser dan Osteoartritis? Perbanyak Makan Brokoli

steely dan, leo dan, dan fogelberg, dan wheldon crash, dan bull, the dan band, dan deacon, dan cook, dan henderson, dan balan, steely dan peg, dan wheldon, dan nguyen, dan seals, dan brown, dan, dan savage, dan band, dan auerbach, dan osman, dan marino, dino dan, steely dan aja, dan black symphonies, dane cook, dan cummins, dan truong, dan hill, dan gable, symphonies dan black, dan sperry, dan hardy, dan black, dan and phil, dan vs, dan tyminski, dan severn, peg steely dan, dan green, dirtbag dan, dan henig, dan lags, de dana dan, dan rather, dan and blair, dj dan, dan zanes, dan and serena, steely dan fm, dan patrick show, dan fogelberg longer, dan dunn, dan henderson highlights, longer dan fogelberg, dan bilzerian, dan patrick, dan the man, dan aykroyd, dan inosanto, dan hartman, old dan tucker, lin dan, dan quayle, steely dan bodhisattva, steely dan live, dan bailey, pixel dan, dan bull skyrim, steely dan josie, skipper dan, danisnotonfire, leo dan mix, dan marino highlights, dan and shay, dan seals bop, dan the automator, dan mintz, england dan, dan hawkins, josie steely dan, dan castellaneta, ufc, steeley dan, dan quinn, cowboy dan, anderson silva, gossip girl, aja steely dan, dan wheldon dies, dan barker, dan croll, dan horn, dan black wonder, dan whitney, dan lebatard, dan mohler, dan smith, dan fogleberg, dan dennett, leo dan karaoke,
Brokoli dan sayuran lain dalam keluarga Brassicaceae seperti seperti kol, kembang kol, kubis, bok choy kaya akan pelbagai mineral dan vitamin penting. Selain itu, mereka juga telah lama dikenali sebagai sayur-sayuran anti kanser. Sebuah kajian tinjauan yang diterbitkan dalam Journal of American Dietetic Association edisi Oktober 1996 menunjukkan bahawa 70% atau lebih kajian mendapati hubungan antara sayur-sayuran tersebut dengan perlindungan terhadap kanser. Pelbagai unsur dalam sayur-sayuran tersebut berkaitan dengan risiko kanser yang lebih rendah, beberapa di antaranya dapat menghentikan pertumbuhan sel-sel kanser di payudara , dinding rahim (endometrium), paru-paru , usus , hati , prostat dan leher rahim . Kajian makmal menunjukkan bahawa salah satu fitokimia yang dijumpai dalam sayur-sayuran itu adalah sulforaphane , yang boleh merangsang enzim yang meneutralkan karsinogen sebelum mereka merosakkan sel-sel.

Kajian baru-baru ini di Inggeris menunjukkan bahawa sulfarophane ternyata juga dapat membantu mengatasi osteoartritis dengan menyekat enzim tertentu yang berkaitan dengan kerosakan sel-sel tulang rawan dan kemerosotan sendi. Sebuah kajian yang dipimpin oleh Ian Clark, profesor biologi otot di University of East Anglia di Norwich, menunjukkan bahawa tikus-tikus yang diberi diet kaya sulforaphane kurang mengalami kerosakan tulang rawan dan osteoartritis berbanding dengan tikus-tikus dengan diet tidak mengandungi kompaun itu. Hasil kajian diterbitkan dalam jurnal  Arthritis & Rheumatism edisi 28 Aug 2013.

Kajian selanjutnya akan dilakukan pada manusia dengan percubaan terhadap 40 pesakit osteoartritis yang akan menjalani pembedahan penggantian sendi. Selama dua minggu sebelum operasi, setengah dari mereka akan makan "brokoli super" yang dibangunkan secara khusus sehingga berkadar sulforaphane tinggi. Selepas operasi, pasukan akan membandingkan pesakit yang mengambil "brokoli super" dengan mereka yang tidak untuk melihat apakah kompaun itu dapat dikesan pada sendi yang diganti dan bagaimana ia mengubah metabolisme sendi. Mereka berharap hasilnya akan dapat menarik dana untuk percubaan yang lebih besar mengenai kesan penggunaan brokoli pada osteoartritis dan fungsi sendi.

Nah, bila anda ingin terhindar dari kanser dan osteoartritis, nampaknya kini perlu segera mulai menambah hidangan brokoli, kubis, kol dan sebagainya dalam diet anda. Sebaiknya sayur-sayuran tersebut dimakan mentah atau dikukus ringan untuk mengekalkan fitokimia yang terdapat di dalamnya.

Ditulis oleh dr Salma