Sunday 15 June 2014

Taurina: Amankah Bagi anda?

bagi, ranma 68, 2moons dual knight, painted skin, osamu tezuka, bagi nacsa paródiák, dekaron aloken pvp, bagi hass parazitii, dragon booster, 2moons bagi lvling, potter park zoo, ak pvp bagi, bagi girls m.i.a, pasodobles, opel vectra, equilibrium jackie boyz, beautiful indian songs, f2l intutif, nacsa fekete pako, warrior, elite dekaron bagi, beware death grips, dimitrov wins wimbledon, bagi movie, 2moons bagi warrioor, ases del jaripeo, bagi warrior buff, documental taurina, bagi part 3/13, dikur te destha, bagi re shahnai, natal gbi 2011, never say never, bagi nacsa 2012, chitad, 2moons easy money, bagi songs, abbotabad qawal marri, 2moons summoner pvp, whole new gohan, raywilliam johnson, opeth michael jackson, vicious summoner skill, agi, bagi bani, bagi kemuliaan-mu, dragon nest gameplay, biar hati menangis, amacueca tv fiestas2013, punjabian de dhol, 007, bagi warrior fights, best female contry, bagi all, avestaria, aka amazing, examen ba, dekaron bagi, endang s. taurina, bagi movi, cb4, 18 bagi, rohani indonesia karaoke, bagi warrior dekaron, el fandi, bagi banis, female pikachu, angkatlah suaramu, action 6 2moons, best song 2013, bagi nacsa showder, romeo bunga terakhir, dekaron bagi armors, 2 moons biga, andi soraya kiss, bagi amv number, bagi mereka can, dekaron gameplay, ratih purwasih, pasodoble fiesta taurina, cabbage recipes, bagi cry, aloken vs bagi, 2moons super bagi, chop suey, 2moons aloken training, aidros leyla, endang es taurina, rémi gaillard, 2moons bagi warrarior, azure vs bagi, bagi warrior wings, yalanci dunya, dragonballz, bagi skills, azure vs. bagi, my happy ending, feria de bogota,
Taurina ( taurine ) adalah sejenis asid amino, iaitu bahan kimia yang menjadi bahan penyusun protein. Taurin dijumpai secara semulajadi dalam daging, ikan, air susu ibu, telur dan rumput laut. Sebagai asid amino, taurina adalah jenis non-esensial , iaitu yang boleh dihasilkan oleh badan kita apabila tidak didapati dari makanan. Kerana boleh dibuat secara semula jadi dalam tubuh kita, pola makan yang baik sudah mencukupi semua keperluan taurina anda.

Manfaat.

Taurina berfungsi untuk menyokong perkembangan saraf dan membantu menetapkan kadar garam, air, dan mineral dalam darah. Taurina adalah salah satu asid amino yang paling banyak dalam otak anda, di mana ia bertindak sebagai neurotransmitter yang membolehkan komunikasi antara sel. Taurina juga ditemui dalam jumlah besar di retina, jantung, dan sel-sel darah. Orang-orang yang kerana suatu sebab tidak boleh membuat taurina harus mendapatkan taurina dari makanan atau makanan tambahan. Sebagai contoh, taurina ditambah pada susu formula bayi kerana kemampuan bayi untuk membuat taurina belum berkembang sedangkan susu lembu tidak mengandungi cukup taurina.

Kerana taurina digunakan oleh tubuh selama bersenam dan di saat stres, taurina sintetik menjadi bahan popular dalam minuman tenaga. Beberapa kajian menunjukkan bahawa tambahan taurina dapat meningkatkan prestasi sukan. Kajian lain menunjukkan bahawa taurina yang digabungkan dengan kafein meningkatkan prestasi mental, walaupun penemuan ini masih kontroversi.

Dalam sebuah kajian, pesakit gagal jantung kongestif (CHF) yang mengambil makanan tambahan taurina tiga kali sehari selama dua minggu menunjukkan peningkatan dalam kapasiti fizikal mereka. Para penyelidik tidak tahu mengapa taurina tampaknya membantu pesakit gagal jantung kongestif. Ada beberapa bukti bahawa taurina meningkatkan fungsi ventrikel kiri jantung. Taurina juga boleh membantu pesakit gagal jantung kerana menurunkan tekanan darah dan menenangkan sistem saraf bersimpati, yang sering terlalu aktif pada pesakit tekanan darah tinggi dan CHF. Sistem saraf simpatik adalah sebahagian daripada sistem saraf yang bertindak balas stres.

Penggunaan.

Taurina mungkin selamat untuk orang dewasa dan anak-anak bila diminum dalam jumlah yang tepat. Taurina telah digunakan dengan selamat pada orang dewasa dalam kajian yang dijalankan hingga satu tahun dan telah diberikan secara aman kepada anak-anak sampai 4 bulan. Orang-orang yang terlibat dalam kajian tidak melaporkan adanya kesan sampingan yang berkaitan dengan penggunaan taurina. Pengambilan makanan tambahan taurina sampai 3,000 miligram per hari saat ini masih dianggap selamat. Setiap kelebihan taurina akan dibuang oleh buah pinggang ke air kencing.

The International Society of Sports Nutrition menyebut perlunya kajian tambahan mengenai makanan tambahan seperti taurina untuk menyelesaikan kesan kafein vs bahan-bahan lain dalam minuman tenaga. The World Anti - Doping Agency tidak memasukkan taurina pada senarai bahan-bahan yang dilarang, membayangkan bahawa mereka tidak menganggap bahawa taurina dapat meningkatkan tenaga secara signifikan.

Namun, anda perlu tetap berhati-hati dengan digunakannya dalam jangka panjang, kerana belum ada kajian yang memastikan keselamatan tambahan taurina dalam jangka panjang. Selain itu, bagi anda yang suka mengambil taurina dari minuman tenaga, perlu diingat bahawa mungkin ada bahan-bahan lain dalam minuman tenaga seperti kafein atau gula yang berbahaya bila dimakan berlebihan. Terlalu banyak kafein boleh meningkatkan denyut jantung dan tekanan darah serta mengganggu tidur. Demikian juga dengan pengambilan gula, yang meningkatkan risiko diabetes serta masalah kesihatan lain. Walaupun taurina nampaknya selamat bagi kebanyakan orang, minuman tenaga perlu digunakan secara bijaksana.

Daripada bergantung pada minuman tenaga untuk menggalakkan tenaga anda, sebaiknya anda memastikan cukup bersenam dan cukup tidur. Perbanyak makan buah dan sayur-sayuran yang kaya antioksidan. Jaga badan terhidrat dengan banyak minum air, terutama ketika anda bersenam keras atau sedang stres. Makanan dan minuman yang menjanjikan dorongan tenaga segera mungkin bermanfaat dalam jangka pendek, tapi dalam jangka panjang kita tidak tahu kesan buruknya. Mungkin justru akan membuat tubuh anda "reput" sebelum waktunya.

sumber dari : http://majalahkesehatan.com/