Tuesday 17 June 2014

Suka yang Manis-Manis? Awas Terkena Gagal Jantung

ying yang twins, tae yang, rainie yang, frank yang, lil wayne, ying yang, pitbull, lil jon, yin yang yo, yin yang twins, get low, big bang, jason yang, shake, ludacris, chris brown, mike jones, whisper song, eminem, trick daddy, usher, akon, nelly, salt shaker, soulja boy, taeyang, et yang, david yang, dangerous, drop, lil john, yang yang twins, 50 cent, beyonce, ying yang yo, yin yang, sean paul, plies, tae yang prayer, bedroom boom, david banner play, get it girl, rihanna, david banner, ciara, t pain, drake, jimmy wang yang, trina, young jeezy, low, drop it low, tea yang, sorah yang, walk it out, raine yang, taeyang wedding dress, dmx, halftime, missy elliot, shake it, pull my hair, rick ross, hmong song, kanye west, yang, wedding dress, t-pain, cat daddy, justin bieber, 2ne1, the whisper song, three 6 mafia, bojangles, shakira, ying yang twin, amanda yang, jason yang violin, usher yeah, dawn yang, jay chou, yang peiyi, sun yang, laffy taffy, whistle song, miley cyrus, lady gaga, lollipop lil wayne, xuefei yang, pit bull, shake ying yang, yang mi, aska yang, jerry yang, paul wall, get silly, lil wayne lollipop, saving general yang, lil scrappy,
Makan terlalu banyak gula boleh membawa anda ke gagal jantung , sebuah kajian baru amaran. Para penyelidik di University of Texas Health Science Center di Houston (UTHealth), telah mendapati bahawa makan terlalu banyak gula boleh meningkatkan risiko gagal jantung. Kajian tersebut, yang diterbitkan dalam Journal of American Heart Association, mengatakan bahawa molekul metabolit glukosa tunggal iaitu glucose 6-phosphate (G6P) boleh menyebabkan tekanan pada jantung yang mengubah protein otot dan melemahkan fungsi pam sehingga menyebabkan gagal jantung. G6P boleh terkumpul dari makan terlalu banyak pati dan / atau gula, kata para penyelidik.

Menurut Pusat Kawalan, lebih dari 5 juta orang menderita gagal jantung di AS setiap tahun. Sekitar setengah dari mereka yang didiagnosis dengan keadaan itu meninggal dalam masa satu tahun selepas diagnosis dan lebih dari setengah juta kes gagal jantung baru di negara itu setiap tahun. Para penyelidik melaporkan pada Persidangan Tahunan ke-50 American Heart Association mengenai Epidemiologi dan Pencegahan Penyakit Jantung, bahawa peningkatan penggunaan gula telah menyebabkan kenaikan pesakit diabetes dan penyakit jantung dalam dekad terakhir. Dalam kajian sebelum ini yang dilakukan oleh para penyelidik di Emory University School of Medicine dan US Centers for Disease Control and Prevention (CDC), orang-orang yang mengambil makanan dan minuman yang diproses bergula tambahan diketahui cenderung berisiko penyakit jantung lebih tinggi.

Pasukan penyelidik, yang dipimpin oleh Taegtmeyer, pertama kali melakukan uji pra-klinikal pada haiwan dan kemudian menguji rangkaian yang diambil dari pesakit-pesakit yang sebahagian otot jantung mereka diambil untuk membolehkan penempatan alat bantu ventrikel kiri jantung. Hasil kajian menunjukkan bahawa G6P boleh menyebabkan kerosakan yang ketara terhadap jantung. Taegtmeyer mengatakan bahawa ketika orang mempunyai tekanan darah tinggi, atau penyakit lain, jantungnya sudah stres, sehingga ketika mempunyai kelebihan glukosa maka keadaannya semakin memburuk dan boleh membahayakan.

Mengambil terlalu banyak gula boleh menyebabkan pelbagai masalah kardiovaskular . Heinrich Taegtmeyer, MD, D. Phil, penyelidik utama dan profesor kardiologi di Fakulti Perubatan UTHealth berkata: "Kaedah rawatan yang sukar. Doktor boleh memberikan diuretik untuk mengawal cecair, dan beta-blockers dan ACE inhibitors untuk menurunkan tekanan pada jantung dan membolehkannya untuk mengepam lebih ekonomi. Tapi kita masih mempunyai statistik yang mengerikan dan tidak ada rawatan baru dalam 20 tahun terakhir. "

Ubat-ubatan seperti rapamycin ( immunosuppressant ) dan metformin (ubat diabetes) boleh menghalang isyarat dari G6P dan meningkatkan kekuatan jantung. Taegtmeyer menambah: "Dadah ini mempunyai potensi untuk rawatan dan kini telah membuka jalan untuk kajian lebih lanjut pada pesakit."

Apakah sebenarnya Gula?

Gula adalah karbohidrat sederhana yang termasuk dalam kelas bahan kimia berasa manis. Tiga jenis utama gula sukrosa, laktosa, dan fruktosa. Walaupun sel-sel tubuh kita memerlukan gula (glukosa) untuk bertahan hidup, mengambil terlalu banyak boleh menyebabkan banyak masalah kesihatan. Gula tambahan tidak mengandungi nutrisi bermanfaat dan justru telah menyumbang terhadap kerosakan gigi, diabetes, dan obesiti. Menyedari kandungan gula dari makanan dan minuman yang kita pengambilan sangat penting untuk kesihatan kita. Para ahli pemakanan sangat menganjurkan mengambil tidak lebih dari 13 sudu teh sehari.
-------------
Rujukan:   Sugar overload can damage heart according to UTHealth research