Sunday 30 March 2014

Tips Cegah Sakit Belakang

Sakit belakang adalah penyakit kedua paling biasa neurologi selepas sakit kepala. Hampir semua orang mesti telah mengalaminya. Mujurlah, sakit yang paling kembali pulih dalam tempoh beberapa hari. Menurut panjang, sakit belakang terdiri daripada dua jenis. Sakit belakang akut atau jangka pendek biasanya berlangsung hanya beberapa hari untuk minggu. Sakit belakang dipanggil kronik jika ia berlangsung lebih daripada 3 bulan.

Majoriti sakit belakang adalah disebabkan oleh trauma ke belakang yang lebih rendah atau gangguan seperti sciatica dan artritis. Trauma ini boleh disebabkan oleh kecederaan sukan, kerja-kerja di rumah atau di taman, atau sentakan secara tiba-tiba seperti kemalangan kereta atau lain-lain tekanan pada tulang belakang. Satu lagi punca yang paling biasa adalah dengan menggunakan otot belakang Anda dalam aktiviti-aktiviti biasa Anda lakukan, seperti mengangkat perabot berat atau melakukan kerja seperti hoeing.

Gejala berkisar dari sakit menikam sakit atau sakit otot, pelbagai sengit / pergerakan terhad, atau ketidakupayaan untuk berdiri tegak. Kadang-kadang, sakit dirasai di bahagian pinggang boleh merebak ke tempat-tempat lain dalam badan.

Tips Cegah Sakit Belakang

Sentiasa menghulurkan sebelum bersenam atau lain-lain aktiviti fizikal yang berat.
Jangan pemalas apabila berdiri atau duduk. Apabila berdiri, menyimpan titik berat badan Anda perlu seimbang pada kaki Anda. Apabila bekerja di rumah atau di pejabat, pastikan permukaan kerja Anda pada ketinggian yang selesa untuk Anda. Duduk di kerusi dengan backrest yang kedudukan yang baik dan sesuai dan ketinggian untuk tugas itu.

Anda duduk berselang dengan berjalan biasa atau adakah cahaya regangan untuk mengurangkan ketegangan. Jika Anda perlu duduk untuk tempoh masa yang lama, berehat kaki Anda di atas bangku rendah atau timbunan buku.

Pakai kasut yang selesa dan hak rendah. Pergi ke katil dengan condong untuk mengurangkan tekanan ke atas tulang belakang Anda. Sentiasa tidur di atas permukaan yang agak kukuh, tidak terlalu lembut.
Meminta bantuan daripada orang lain apabila Anda mengangkat objek yang berat.

Jangan angkat dengan membengkokkan. Angkat objek dengan membengkokkan lutut Anda dan mencangkung untuk mengambil objek. Pastikan belakang Anda lurus dan memegang objek untuk memegang badan Anda. Elakkan berpusing sambil mengangkat. Lebih baik daripada menolak tarik apabila Anda perlu bergerak objek berat.

Mengekalkan pemakanan yang betul dan pemakanan untuk mengurangkan dan mengelakkan berat badan yang berlebihan, terutama lemak di sekeliling pinggang. Mencukupi kalsium harian pemakanan, fosforus, dan vitamin D untuk membantu mengekalkan pertumbuhan tulang baru.

Jika Anda merokok, berhenti. Merokok mengurangkan aliran darah ke bahagian bawah tulang belakang dan menyebabkan cakera tulang belakang merosot.

Bersenam. Gaya hidup aktif menyumbang dalam mencegah sakit belakang yang rendah.

source: majalahkesehatan.com