Monday 31 March 2014

Tips Penjagaan Kulit Bayi


Kulit bayi sangat halus tetapi terdedah kepada perubahan suhu, kekeringan dan jangkitan. Kerana kelenjar peluh tidak maju sepenuhnya, kulit bayi adalah sangat sensitif kepada suhu sejuk dan panas. Walaupun kelenjar minyak terbentuk pada kulit, tetapi mereka tidak menghasilkan minyak yang cukup. Akibatnya, bayi terdedah kepada kulit kering.

Kulit bayi juga terdedah kepada jangkitan kerana sistem perlindungan terhadap mikroorganisma tidak terbentuk sepenuhnya. Oleh itu, rawatan yang baik untuk kulit bayi yang sensitif adalah sangat penting dalam bulan-bulan pertama kehidupan.

Berikut adalah 7 tips penjagaan kulit bayi.


1. Mandi bayi Anda setiap beberapa hari, tetapi kulit yang bersih setiap hari.
Dalam tempoh empat bulan pertama, Anda tidak perlu mandi bayi Anda setiap hari. Pakar penjagaan bayi menyarankan untuk mandi bayi seminggu sekali, terutama dalam tempoh dua bulan pertama kehidupan. Sabun bayi khas adalah lebih mesra kepada kulit bayi, tetapi penggunaannya tidak boleh terlalu kerap. Untuk menjaga kulit bayi Anda tidak kering seperti sabun, ke dalam air mandi Anda boleh mencurahkan beberapa titik minyak zaitun atau minyak bayi.

Anda perlu membersihkan kulit bayi Anda setiap hari dengan lap, terutama di kawasan lampin dan lipatan kulit. Bagi kawasan lampin, Anda hanya boleh membersihkan dengan kain lembap tanpa sabun. Kerana sering dibersihkan, kawasan yang terdedah kepada kerengsaan kulit. Peruntukan minyak zaitun atau minyak bayi untuk mengelakkan kerengsaan.

Minyak untuk membentuk lapisan tidak kelihatan pada kulit, yang mengekalkan kelembapan dan melindungi kulit daripada iritasi. Untuk rawatan lipatan kulit di kaki, tangan dan leher, mengambil secubit kapas direndam di dalam air dan menitiskan sedikit minyak untuk menyerap dan membuang kotoran. Kawasan leher kali gAnda adalah sangat mudah kotor kerana susu sisa.

Air yang digunakan untuk mandi atau mengelap harus mempunyai kehangatan yang sederhana, kira-kira 37 ° C. Sediakan tuala suam untuk membalut dan alas sebelum dan selepas bayi dibersihkan.

2. Melindungi bayi Anda dari masalah kulit
Bayi mungkin mempunyai beberapa masalah atau keadaan kulit berikut: Tanda lahir. Pada muka dan leher bayi mungkin telah membentuk merah tAnda lahir. Ia adalah koleksi saluran darah-ruam-bukan kerana ia tidak menonjol atau menyebabkan gatal-gatal. Puncanya ialah perubahan hormon selepas kelahiran. Ini tAnda lahir semata-mata biasanya akan pudar dalam masa beberapa minggu. Anda tidak perlu untuk merawat ia.

Dermatitis. Kadang-kadang, bayi akan membangunkan jangkitan yis dalam lipatan kulit. Manifold candida kulat sering menyebabkan ruam lampin dipanggil dermatitis kerana mereka suka kawasan panas dan lembap. Lipatan leher bayi juga boleh menjadi persekitaran yang baik untuk candida. Anda boleh mencegah dan mengatasi ruam menjaga kulit kering, contohnya dengan sentiasa memastikan lampin kering dan serbuk kulit bayi untuk rasa. Jika ruam tidak memperbaiki atau cenderung untuk merebak dalam masa beberapa hari, periksa dengan doktor bayi Anda.

Doktor Anda boleh menetapkan krim mudah untuk membunuh kulat. Haba berduri. Dalam cuaca panas, kulit bayi boleh jengkel oleh haba. Haba berduri akan muncul dalam bentuk lebam merah kecil yang sering direndam di dalam peluh, contohnya di kawasan lampin, ketiak, belakang dan leher. Letakkan bayi di dalam bilik sejuk dan selesa adalah cara terbaik untuk mencegah dan merawat ruam lampin. Pakaian yang longgar dan memastikan kawasan yang terjejas juga boleh membantu menjaga ia kering.

Masalah lain. Pada keadaan kulit yang lain seperti ekzema, jerawat, dermatitis seborrheic, alahan, dan lain-lain, Anda sentiasa perlu berjumpa doktor untuk rawatan.
3. Melindungi bayi Anda dari matahari
Bayi pada tahun pertama kehidupan tidak boleh terdedah kepada sinaran UV secara langsung. Pakaian yang ketat, topi dan cermin mata hitam adalah cara terbaik perlindungan terhadap UVA matahari dan sinar UVB. Selain itu, Anda boleh memberi krim perlindungan matahari ("matahari") rasa pada kulit yang terdedah.

4. Gunakan kain kapas
Cuba untuk sentiasa memakai pakaian kapas dan lampin pada bayi. Kapas adalah mesra kulit, mempunyai liang, dan menyerap kelembapan. Elakkan bahan-bahan sintetik.

5. Melindungi bayi Anda dari cuaca sejuk
Kulit bayi tidak cukup untuk melindungi diri mereka daripada cuaca sejuk. Selimutilah bayi dengan pakaian hangat dan selimut apabila diambil yang menjadikan ia terdedah kepada angin.
6. Gunakan minyak / salap untuk memanaskan
Dalam cuaca buruk, terutamanya semasa sejuk dan angin yang bertiup, ia adalah dinasihatkan untuk memohon minyak kayu putih atau warmers khas balsem untuk bayi. Minyak dan wangi melindungi kulit daripada cuaca buruk dan dehidrasi. Walau bagaimanapun, berhati-hati apabila menggunakan minyak / salap bahawa jika bayi Anda mempunyai ruam kulit, supaya tidak memburukkan lagi keadaan.

7. Lakukan urutan
Untuk kesihatan dan penjagaan kulit bayi, Anda boleh melakukan urutan. Bagi tujuan ini, Anda boleh menggunakan minyak zaitun atau minyak pati lain yang tidak memudaratkan bayi dan boleh mencetuskan asma.

source: majalahkesehatan.com