Saturday 29 March 2014

5 Petua Hilangkan Selesema


Walaupun kebanyakan jenis influenza tidak mengancam nyawa, Anda pasti mahu untuk pulih daripada selesema secepat mungkin apabila ia datang penyakit. Berikut adalah 5 petua hilangkan selesema supaya Anda boleh dengan cepat pulih.

1. Rehat

Untuk membantu badan Anda menyingkirkan virus selesema secepat mungkin, Anda perlu untuk berehat dan tidur di kawasan kejiranan yang tenang dan comfortable. Apabila Anda terus menolak diri untuk bekerja, badan Anda akan mengambil masa yang lama untuk pulih. Di samping itu, ada kemungkinan tAnda-tAnda kembali dengan cepat kerana Anda belum pulih dan Anda adalah rintangan yang sangat rendah untuk selesema.

2. Cukup untuk minum

Selalunya mengurangkan selera makan apabila Anda mempunyai selesema kerana loya atau rasa pahit di lidah. Anda tidak boleh makan banyak tetapi mendapat diri Anda untuk minum mencukupi. Penghidratan yang baik membantu ketahanan badan terhadap virus selesema. Teh dicampur dengan madu adalah pilihan minuman yang baik untuk Anda. Sesetengah orang seperti halia panas atau wedang limau yang merasakan baik di tekak, terutamanya jika Anda juga merasakan tekak kasar menggatalkan. Cuba untuk tidak minum kopi kerana kafein kesan diuretik yang boleh membuat Anda kering.

3. Ambil ubat

Sebenarnya tidak ada ubat untuk selesema kerana penyakit ini adalah disebabkan oleh virus. Antibiotik tidak digunakan untuk selesema. Badan Anda sendiri mesti diatasi. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan yang boleh didapati secara percuma dan ubat-ubatan yang ditetapkan boleh membantu Anda mengurangkan tAnda-tAnda ia menyebabkan, seperti demam, hidung tersumbat dan sakit kepala.
Pengambilan vitamin C tambahan juga tidak sangat berguna jika Anda sudah mempunyai selesema kerana vitamin C adalah berkesan hanya jika meningkatkan imuniti telah lama digunakan. Malah, jumlah yang berlebihan memakan vitamin C boleh membahayakan jika tidak cukup seimbang untuk minum kerana ia meningkatkan risiko batu karang.

4. Mandi air panas

Mandi panas mungkin tidak secara langsung mengubati selesema, tetapi ia pasti membuat Anda berasa lebih selesa. Apabila mandi air panas, membuang lendir keseluruhan hidung dan biarkan wap air membuat hidung Anda berasa lega.

5. Berjumpa doktor

Jika demam yang terlalu tinggi (melebihi 40 darjah Celsius), dalam masa satu minggu tidak sembuh atau lebih teruk lagi, pesakit warga tua atau kanak-kanak, ia adalah dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor.
Selepas Anda pulih daripada selesema, untuk meningkatkan daya tahan badan Anda mendapat digunakan untuk sentiasa minum cukup (1.5 hingga 2 liter sehari), makan makanan yang seimbang, senaman dan rehat yang cukup.

sumber dipetik dari:-http://kumpulantipscara.blogspot.com/2013/04/5-petua-hilangkan-selesema.html