Thursday 27 March 2014

Petua Cegah Batu Karang dalam Buah Pinggang (Ginjal)

Batu karang adalah disebabkan oleh pembekuan mineral dan kristal garam dalam buah pinggang atau saluran kencing. Saiz batu karang berbeza, daripada hanya sebutir pasir dengan saiz bola golf. Dalam kebanyakan kes, batu karang tidak menyebabkan gejala kerana saiz kecil supaya ia boleh menjadi sia-sia sendiri melalui air kencing tanpa kita mengetahui. Walau bagaimanapun, kadang-kadang apabila saiz besar mereka boleh terjebak dalam saluran Kencing, menyebabkan kesakitan yang dipanggil kolik. Dalam kes lain, batu karang terus menetap dan berkembang secara perlahan-lahan di dalam buah pinggang, menyebabkan kerosakan yang kekal. Atas sebab ini, ia adalah penting untuk mencegah batu karang.

Punca

Batu karang adalah terutamanya disebabkan oleh penghabluran kalsium oxalate (sejenis garam dalam sesetengah makanan) atau, lebih jarang, asid urik (sisa pecahan protein dalam badan). Penggunaan yang berlebihan makanan yang mengandungi kalsium oxalate atau asid urik meningkatkan risiko batu karang. Ambil cecair kurang juga boleh menjadi penyebab. Jika kita tidak minum, air kencing menjadi lebih pekat bagi memudahkan penghabluran dan garam mineral. Gangguan metabolik tertentu juga boleh membuat badan lebih mudah mengeluarkan batu karang.

Pembentukan batu buah pinggang sering berulang, terutama apabila faktor-faktor seperti pemakanan dan minum orang yang tidak berubah. Lelaki adalah dua kali lebih kerap terjejas daripada wanita dan risiko terus meningkat dengan usia. Tanda-tanda batu karang dilihat 12% daripada lelaki dan 5% daripada wanita yang berusia 70 tahun.

Renal kolik krisis

Apabila batu karang dibuat, dipanggil keadaan krisis berlaku kolik renal. Ini adalah satu kecemasan perubatan yang memerlukan tindakan segera untuk melegakan kesakitan dan mencegah komplikasi yang berkaitan (pendarahan, jangkitan buah pinggang, dan lain-lain). Tanda-tanda krisis kolik buah pinggang ialah:

Sakit terlampau dan tajam di dalam buah pinggang (di bawah tulang rusuk belakang) yang menjangkau ke perut, kemaluan dan paha. Kesakitan mungkin berlangsung beberapa minit atau jam berselang tempoh selesa. Loya dan muntah-muntah, demam atau menggigil. Pergerakan usus tidak lancar, hanya sedikit keluar. Ini adalah disebabkan oleh tersumbat batu karang dalam aliran air kencing. Terdapat darah dalam air kencing.

Apabila Anda mencecah renal colic krisis, Anda perlu segera berjumpa doktor. Langkah terbaik biasanya terus ke jabatan kecemasan di hospital di mana set lengkap alat yang ada untuk menangani krisis Anda. Anda akan mendapat pelega kesakitan yang disuntik supaya sakit Anda tidak lama lagi hilang. Doktor kemudian akan memeriksa kehadiran batu karang melalui pemeriksaan darah dan air kencing sampel serta ultrasound, CT scan atau X-ray. Pemeriksaan ini dapat membantu doktor menentukan apakah tindakan yang perlu diambil.

Jika batu karang yang agak besar dan tidak boleh dikeluarkan melalui saluran kencing, Anda mungkin perlu menjalani lithotripsy atau pembedahan untuk mengeluarkannya. Lithotripsy menggunakan gelombang kejutan atau laser untuk memecahkan batu karang tanpa pembedahan. Operasi dipanggil perkutaneus nefrolipotomi dilakukan apabila batu karang adalah terlalu besar atau berada di tempat yang tidak membenarkan menyelesaikan dengan lithotripsy.

Petua Cegah Batu Karang dalam Buah Pinggang (Ginjal)

Minum air yang mencukupi. Minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari atau segelas setiap jam (lebih jika cuaca panas atau Anda banyak aktiviti fizikal). Dengan minum banyak air, air kencing meningkat, sekali gus mengurangkan kepekatan garam dan mineral.

Minum sepanjang hari. Jika Anda minum sahaja pada waktu pagi, air dibuang melalui air kencing dalam tempoh dua jam akan datang supaya kepekatan garam dan mineral dalam meningkatkan siang hari. Anda perlu membiasakan diri untuk minum lebih kerap.

Pilih makanan yang kaya dengan vitamin A. Pengambilan vitamin A adalah 5000 IU sehari (bersamaan dengan 60 gram lobak) fungsi sistem kencing yang sihat dan menghalang pembentukan batu karang. Vitamin A-makanan kaya brokoli, tembikai, ikan, dan hati. Walau bagaimanapun, berhati-hati untuk tidak mengambil terlalu banyak vitamin A daripada sumber haiwan, kerana vitamin A berlebihan sebenarnya menyebabkan masalah kesihatan yang lain.

Kurangkan garam dalam makanan. Dengan mengurangkan garam, Anda mengurangkan jumlah kalsium dalam air kencing. Jangan terlalu mengambil susu dan produk susu (keju, yogurt, ais krim, dan lain-lain) kalsium yang tinggi. Kalsium berlebihan dikeluarkan oleh badan melalui air kencing sekali gus meningkatkan risiko batu karang.

Jangan terlalu mengambil makanan yang mengandungi oxalate tinggi kalsium seperti coklat, kacang, bayam, anggur, dan sebagainya. Jangan terlalu mengambil vitamin C dan D kerana ia boleh memudahkan penghabluran kalsium oxalate. Ambil 3 atau 4 gram vitamin C dan 400 IU vitamin D setiap hari memenuhi keperluan kebanyakan orang.

Buka mengambil makanan yang mengandungi magnesium dan vitamin B6 kerana ia boleh mengurangkan tahap kalsium oxalate dalam air kencing. Membangunkan gaya hidup yang aktif. Kalsium adalah unsur tulang pembentukan. Dengan kehidupan yang aktif, Anda membantu pembentukan kalsium ke dalam tulang. Sebaliknya, gaya hidup tidak aktif untuk menyokong kalsium beredar di dalam darah dan risiko kristal. Mengurangkan peredaran asid urik. Semua perkara-perkara yang boleh menghalang asid urik juga menghalang pembentukan batu karang. 

source: majalahkesehatan.com