Tuesday 25 March 2014

Gejala penyakit taun / kolera

Gejala-gejala utama taun adalah berlebihan, cirit-birit tidak menyakitkan dan muntah cecair yang jelas. Gejala-gejala ini biasanya bermula tiba-tiba, 1-5 hari selepas pengambilan bakteria. Cirit-birit sering digambarkan sebagai "air nasi" dalam alam semula jadi dan mungkin mempunyai bau hanyir. Seseorang yang tidak dirawat dengan taun boleh menghasilkan 10-20 liter (3-5 US gal) cirit-birit hari dengan keputusan membawa maut. Bagi tiap-tiap orang yang simptomatik, 3 hingga 100 orang mendapat jangkitan tetapi kekal asimptomatik. Taun telah digelar "mati biru" kerana kulit bertukar warna biru-kelabu daripada kerugian melampau cecair pesakit.

Jika cirit-birit yang teruk tidak dirawat dengan rehidrasi intravena, ia boleh menyebabkan dehidrasi yang mengancam nyawa dan ketidakseimbangan elektrolit. Gejala biasa dehidrasi termasuk tekanan darah rendah, kulit turgor miskin (tangan berkedut), mata yang tenggelam, dan nadi pesat

Penyebab Taun

Penghantaran adalah terutamanya oleh pencemaran tahi makanan dan air yang disebabkan oleh kebersihan miskin. akteria ini boleh, bagaimanapun, hidup secara semula jadi dalam persekitaran mana-mana.

Taun biasanya dihantar sama ada oleh makanan atau air yang tercemar.Di dunia maju, makanan laut adalah punca biasa, manakala di dunia membangun, ia adalah lebih kerap air. Taun telah ditemui dalam hanya dua populasi haiwan lain: kerang dan plankton.

Orang yang dijangkiti dengan taun sering mengalami cirit-birit, dan jika ini najis yang sangat cair, colloquially dirujuk sebagai "air beras", mencemarkan air yang digunakan oleh orang lain, penghantaran penyakit boleh berlaku. Sumber pencemaran biasanya lain taun penghidap apabila menunaikan cirit-birit tidak dirawat mereka dibenarkan untuk masuk ke dalam aliran air, air bawah tanah atau bekalan air minuman.

Minum apa-apa air yang dijangkiti dan makan apa-apa makanan yang dibasuh di dalam air, serta hidup kerang di perairan yang terjejas, boleh menyebabkan seseorang untuk kontrak jangkitan. Taun jarang merebak secara langsung dari seorang ke seorang. Kedua-dua jenis toksik dan nontoxic wujud. Strain nontoxic boleh memperoleh ketoksikan melalui bakteriofaj yang sederhana. Coastal wabak taun biasanya mengikuti bunga zooplankton, lantas menjadikan taun penyakit zoonotik.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/epidemiology-public-health/