Monday 24 March 2014

Definisi imuniti

Sistem imun adalah sistem struktur dan proses biologi dalam organisma yang melindungi daripada penyakit. Untuk berfungsi dengan betul, sistem imun mesti mengesan pelbagai ejen, daripada virus untuk cacing parasit, dan membezakan mereka daripada tisu sendiri sihat organisma.

Patogen cepat boleh berubah dan menyesuaikan diri untuk mengelakkan pengesanan dan peneutralan oleh sistem imun. Hasilnya, pelbagai mekanisme pertahanan juga telah berubah untuk mengiktiraf dan meneutralkan patogen. Malah mudah organisma unicellular seperti bakteria mempunyai sistem imun yang ringkas, dalam bentuk enzim yang melindungi terhadap jangkitan bakteriofaj. Lain-lain asas mekanisme imun berkembang dalam eukariot purba dan kekal dalam keturunan mereka yang moden, seperti tumbuh-tumbuhan dan serangga.
 
Mekanisme ini termasuk phagocytosis, peptida antimikrobial dipanggil defensins, dan sistem pelengkap. Jawed vertebrata, termasuk manusia, mempunyai mekanisme pertahanan yang lebih canggih, termasuk keupayaan untuk menyesuaikan diri dari masa ke masa untuk mengenali patogen tertentu dengan lebih cekap. Adaptive (atau diperolehi) imuniti mencipta memori imunologi selepas tindak balas awal untuk patogen tertentu, yang membawa kepada tindak balas yang dipertingkatkan untuk pertemuan berikutnya dengan patogen yang sama. Ini proses imuniti diperolehi adalah asas vaksinasi.

Gangguan sistem imun boleh mengakibatkan penyakit autoimun, penyakit radang dan kanser. Immunodeficiency berlaku apabila sistem imun adalah kurang aktif daripada biasa, menyebabkan jangkitan berulang dan mengancam nyawa. Pada manusia, immunodeficiency boleh sama ada hasil daripada penyakit genetik seperti gabungan immunodeficiency teruk, keadaan diperolehi seperti HIV / AIDS, atau penggunaan ubat-ubatan imunosupresif. Sebaliknya, keputusan autoimmunity dari sistem imun yang hiperaktif menyerang tisu normal seolah-olah mereka organisma asing. Biasa penyakit autoimun termasuk tiroiditis Hashimoto, artritis reumatoid, kencing manis jenis 1, dan lupus eritematosus sistemik. Imunologi merangkumi kajian semua aspek sistem imun.