Sunday 23 March 2014

Tanda-tanda dan gejala demam kepialu

Biasanya demam kepialu tidak dirawat dibahagikan kepada empat peringkat individu, setiap berpanjangan kira-kira satu minggu.Dalam minggu pertama, suhu meningkat perlahan-lahan dan turun naik demam dilihat dengan bradycardia relatif, kelesuan, sakit kepala dan batuk. A hidung berdarah (epistaxis) dilihat dalam satu perempat kes dan sakit perut juga boleh.

Terdapat leukopenia, penurunan dalam bilangan beredar sel-sel darah putih, dengan eosinopenia dan lymphocytosis relatif, satu tindak balas positif dan budaya darah positif untuk Salmonella typhi atau paratyphi. Ujian Widal klasik adalah negatif pada minggu pertama.

Pada minggu kedua jangkitan, pesakit terletak sujud dengan demam yang tinggi di dataran di sekitar 40 ° C (104 ° F) dan bradycardia (sphygmothermic penceraian), klasik dengan gelombang nadi dicrotic. Kecelaruan adalah kerap, kerap tenang, tetapi kadang-kadang gelisah. Kecelaruan ini memberikan kepada kepialu nama samaran "demam saraf". Tempat Rose muncul di dada dan abdomen yang lebih rendah di sekitar satu pertiga daripada pesakit. Terdapat rhonchi dalam asas paru-paru.

Perut buncit dan sakit dalam kuadran kanan yang lebih rendah di mana borborygmi boleh didengar. Cirit-birit boleh berlaku di peringkat ini: 6-8 najis dalam satu hari, hijau dengan bau ciri-ciri, setanding dengan sup kacang. Walau bagaimanapun, sembelit juga kerap. Limpa dan hati diperbesarkan (hepatosplenomegaly) dan tender, dan ada ketinggian transaminases hati. Ujian Widal adalah amat positif dengan antibodi antiO dan antiH. Budaya darah kadang-kadang masih positif pada peringkat ini. (Gejala utama demam ini adalah bahawa demam biasanya meningkat pada sebelah petang sehingga ke minggu pertama dan kedua.)

Dalam minggu ketiga demam kepialu, beberapa komplikasi boleh berlaku:
  1. Usus pendarahan disebabkan pendarahan dalam tompok Peyer sesak; ini boleh menjadi sangat serius tetapi biasanya tidak membawa maut.
  2. Penembusan usus dalam usus kecil distal: ini adalah satu komplikasi yang sangat serius dan sering membawa maut. Ia mungkin berlaku tanpa gejala membimbangkan sehingga septisemia atau meresap set peritonitis masuk
  3. Ensefalitis
  4. Gejala neuropsychiatric (digambarkan sebagai "kecelaruan rungut" atau "berjaga koma"), dengan memetik di cadar atau objek khayalan.
  5. Abses metastatik, cholecystitis, endokarditis dan osteitis.
Demam masih sangat tinggi dan berayun sangat sedikit selama 24 jam. Dehidrasi terjadi dan pesakit adalah tergila-gila (negeri kepialu). Menjelang akhir minggu ketiga demam bermula reda (defervescence). Ini membawa ke minggu keempat dan terakhir.

Source: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/